mesologi3

Το πρόγραμμα Άντώνης Τρίτσης’

Κατά την χθεσινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, η επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, έθεσε το θέμα της νέας Κ.Υ.Α, για το χρηματοδοτικό πρόγραμμα  «Αντώνης Τρίτσης». Η κ. Σταρακά κατά την τοποθέτησή της, επισήμανε:

Το Υπουργείο Εσωτερικών, για πολλοστή φορά αιφνιδιάζει την αυτοδιοίκηση .Ερήμην της  , χωρίς καμία θεσμική διαβούλευση και αυτοσχεδιάζοντας , εξέδωσε Κ.Υ.Α για το χρηματοδοτικό πρόγραμμα ,« Αντώνης Τρίτσης», που αποκλείει ώριμα έργα κι ενισχύει τις πελατειακές εξαρτήσεις.

Μεταξύ των αλλαγών, προβλέπεται ότι πλέον οι Ο.Τ.Α, ομαδοποιούνται σε 7 κατηγορίες, εκ των οποίων οι 6 αφορούν τους Δήμους και η 7η τις Περιφέρειες, ενώ παράλληλα εξειδικεύεται το ανώτατο όριο συνολικού προϋπολογισμού (πλαφόν) προτάσεων που μπορούν να ενταχθούν στο Πρόγραμμα για κάθε κατηγορία.

Κατά  τον υπολογισμό του συνολικού προϋπολογισμού των προτάσεων, λαμβάνονται υπόψη τα έργα κάθε δυνητικού δικαιούχου, που έχουν ενταχθεί στο “Φιλόδημος Ι” και μεταφέρθηκαν στο « Αντώνης Τρίτσης»  , καθώς και τα έργα για τα οποία είχαν υποβληθεί αιτήματα ένταξης στο “Φιλόδημος Ι” και η ένταξή τους θα γίνει στο « Αντώνης Τρίτσης».

Επιπλέον, διαπιστώνουμε ότι το Υπουργείο Εσωτερικών, ουσιαστικά θα συνυπολογίζει για κάθε Δήμο έργα που εντάχθηκαν, με αυτά που δύνανται να ενταχθούν στο «Αντώνης Τρίτσης», παρότι τα δύο προγράμματα αφορούν διαφορετικές χρονικές περιόδους.

Το Υπουργείο Εσωτερικών, καταστρατηγώντας κάθε έννοια   αυτοτέλειας του θεσμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης , επιδιώκοντας να επαναφέρει παλαιοκομματικές μεθόδους, – για ακόμη μία φορά- «κατ’ εξαίρεση» και κατόπιν «εισήγησης» της Επιτροπής Αξιολόγησης, παρέχει τη δυνατότητα στον Υπουργό με «ειδικώς αιτιολογημένη Απόφασή του», να εντάξει προτάσεις που υπερβαίνουν τον συνολικό προϋπολογισμό, που αντιστοιχεί στον δυνητικό δικαιούχο και οι οποίες αφορούν  έργα με σημαντικό περιβαλλοντικό, υγειονομικό ή αναπτυξιακό αποτύπωμα στις τοπικές κοινωνίες.
Είναι φανερό ότι οι αποφάσεις της ηγεσίας του Υπουργείου Εσωτερικών, δημιουργούν στρεβλώσεις και αδιέξοδα στην τοπική αυτοδιοίκηση .
Με τέτοιες πρακτικές, η αυτοτέλεια του θεσμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οπισθοχωρεί σε σκηνές παλαιοκομματικού παρελθόντος, καθιστώντας τους αιρετούς  « ζητιάνους» στο  «σαλόνι αναμονής» του Υπουργείου Εσωτερικών.

Απαιτούμε  να  τροποποιηθεί  η Κ.Υ.Α , σε κατεύθυνση περισσότερο προσανατολισμένη στις πραγματικές ανάγκες των ΟΤΑ, με όρους λιγότερο υπουργο-κεντρικούς και  χωρίς να αναγκάζει στην υποτέλεια των ΟΤΑ, προς τη νυν ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών-.
Σε αυτήν την κατεύθυνση, πρέπει να ενισχυθεί η αντικειμενικότητα και η διαφάνεια της διαδικασίας εντάξεων έργων στο Πρόγραμμα, ώστε κάθε Απόφαση να προκύπτει αποκλειστικά μέσα από σαφώς προκαθορισμένες δικλείδες ασφαλείας, χωρίς “παραθυράκια” ανεξέλεγκτης διακριτικής ευχέρειας της πολιτικής ηγεσίας.

Απαιτούμε για τον Δήμο μας, αξιοπρέπεια , αξιοκρατία και δίκαιη αντιμετώπιση.

13-4-2021

Χριστίνα Σταρακά – Δημοτική παράταξη ‘Αγρίνιο μπορείς’


Προτάσεις του ΔΣ της Π.Ε.Δ. Δυτικής Ελλάδας για τροποποίηση του προγράμματος ‘’ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ’’

Με την παραδοχή ότι η έλλειψη πλαφόν στις Προσκλήσεις του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης» είχε δημιουργήσει προβλήματα στις εντάξεις έργων, εκδόθηκε εν τέλει η προαναγγελθείσα από το Υπουργείο Εσωτερικών Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 1399/8.4.2021)με την οποία τίθεται ανώτατο όριο συνολικού προϋπολογισμού (πλαφόν)των προτάσεων των ΟΤΑ.

Η παραπάνω ΚΥΑ ωστόσο αποτέλεσε και το κυρίαρχο θέμα στο Διοικητικό Συμβούλιο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Δυτικής Ελλάδος (ΠΕΔ Δ.Ε) το οποίο πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 9 Απριλίου 2021με την συμμετοχή των μελών του.
Να σημειωθεί ότι τόσο το προεδρείο της ΚΕΔΕ όσο και οι πρόεδροι των ΠΕΔ, είχαν συμφωνήσει και είχαν διαμηνύσει στο Υπουργείο Εσωτερικών τις θέσεις τους, όλο το προηγούμενο διάστημα εν μέσω της πανδημίας του κορωνοΐού, με την ελπίδα να εισακουστεί η κραυγή αγωνίας τους για την αναδιάρθρωση του Προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης».
Μια αναδιάρθρωση με ορθολογικό τρόπο όμως και λαμβάνοντας υπ’ όψη τη δεινή κατάσταση των οικονομικών τους αλλά και των υποστελεχωμένων υπηρεσιών τους, εστιάζοντας επάνω σε κρίσιμα σημεία του κορμού Προγράμματος, προκειμένου να μπορέσουν να επωφεληθούν όλοι από το πρόγραμμα, χωρίς αποκλεισμούς.
Ωστόσο όμως όπως χαρακτηριστικά τόνισε και Πρόεδρος της ΠΕΔ Δ.Ε. και Δήμαρχο Καλαβρύτων κ. Αθανάσιος Παπαδόπουλος από το περιεχόμενο του ΦΕΚ 1399/8.4.2021 της νέας ΚΥΑ για το Πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», όλα τα προαναφερόμενα φαίνεται πως δεν ελήφθησαν υπ’ όψη!

Άλλωστε ο καθορισμός πλαφόν για το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» με βάση την νέα κατηγοριοποίηση των Δήμων ευνοεί τα μεγάλα αστικά κέντρα σε βάρος των περιφερειακών Δήμων οι οποίοι εκτός των άλλων πρέπει να υλοποιήσουν και έργα για υποδομές ύδρευσης, άρδευσης και αγροτικής οδοποιίας.
Επίσης με την πρόβλεψη να δύναται ο Υπουργός κατ’ εξαίρεση να εντάσσει προτάσεις που υπερβαίνουν τον συνολικό προϋπολογισμό που προβλέπεται στην εγκύκλιο, επί της ουσίας επιστρέφουμε στο παρελθόν του “ κατόπιν ενεργειών μου”. Ένα παρελθόν συγκεντρωτισμού, αδιαφάνειας, επιλεκτικότητας και ευνοιοκρατίας στους αρεστούς Δήμους του εκάστοτε Υπουργού.
Ύστερα από αυτές τις εξελίξεις στο διάλογο που ακολούθησε μεταξύ των μελών του ΔΣ της ΠΕΔ ΔΕ, αφού πρώτα εκφράστηκε η αγωνία όλων των συμμετεχόντων για τις νέες πτυχές του προγράμματος, διατυπώθηκαν με ομόφωνο τρόπο μια σειρά από παρατηρήσεις- προτάσεις πάνω στα άρθρα της ΚΥΑ προκειμένου να κατατεθούν στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΣ.
Ειδικότερα το ΔΣ της ΠΕΔ ΔΕ, σχετικά με την πρόσφατη ΚΥΑ για το πρόγραμμα ‘ Αντώνης Τρίτσης’ ομόφωνα αποφάσισε τα εξής :

• Να ΕΞΑΙΡΕΘΟΥΝ από τον συνολικό Προϋπολογισμό των προτάσεων τα έργα του Προγράμματος «Φιλόδημος Ι».

• Να ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΦΘΟΥΝ στην Πρόσκληση ΑΤ06 «Αστική αναζωογόνηση», καθώς λόγω της γεωγραφικής τους θέσης, εκτός αστικού ιστού, πληρούν όλα τα κριτήρια ένταξης πράξεων για την προστασία, προβολή και ανάδειξη των ευαίσθητων οικολογικά/προστατευόμενων περιοχών της περιοχής αρμοδιότητάς τους, συμβάλλοντας ουσιαστικά και αποτελεσματικά στη βιώσιμη ανάπτυξη με περιβαλλοντικό πρόσημο, στην ποιότητα ζωής και στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας.

• Να ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΘΕΙ η κατηγορία 6 και να ΠΡΟΣΤΕΘΕΙ μια ακόμη κατηγορία στην ομαδοποίηση των δικαιούχων του Προγράμματος βάσει δημογραφικών κριτηρίων, με ανάλογο επιμερισμό του τιθέμενου πλαφόν της παρ. 3 του Άρθρου 6 της νέας ΚΥΑ:
Κατηγορία 6:
Α) Μικροί ηπειρωτικοί δήμοι με μόνιμο πληθυσμό μικρότερο των 10.000 κατοίκων και έως 5.000 κατοίκους
Β) Μικροί ηπειρωτικοί δήμοι με μόνιμο πληθυσμό μικρότερο των 5.000 και μικροί νησιωτικοί με μόνιμο πληθυσμό μικρότερο των 3.500 χιλιάδων κατοίκων

• ΝΑ ΜΗΝ ΣΥΝΥΠΟΛΟΓΙΖΟΝΤΑΙ στο πλαφόν, επιπλέον των αναφερομένων, ΚΑΙ οι προτάσεις (αιτήσεις ένταξης) που υποβάλλονται στην Πρόσκληση ΑΤ09«Ωρίμανση έργων και δράσεων για την υλοποίηση του Προγράμματος», καθώς ως γνωστόν από την ωριμότητά της εξαρτάται η ένταξη μιας πρότασης σε κάθε χρηματοδοτικό εργαλείο.

• Να ΤΕΘΟΥΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ για την κατ’ εξαίρεση υπέρβαση στο πλαφόν που αντιστοιχεί στον κάθε δυνητικό δικαιούχο, ώστε να διασφαλίζεται με απόλυτη διαφάνεια και επί ίσοις όροις η ένταξη των αιτούμενων πράξεων με την «απόφαση του υπουργού Εσωτερικών» της παρ. 7 του Άρθρου 6 «Προϋποθέσεις και κριτήρια επιλογής – Κριτήρια ένταξης έργων, μελετών, προμηθειών και υπηρεσιών».

• Επιπλέον θα πρέπει να διευκρινιστεί άμεσα κατά πόσον ισχύουν τα ανώτατα πλαφόν που έχουν ήδη τεθεί στις Προσκλήσεις του Προγράμματος.

• Κρίνουμε αναγκαίο να δοθεί παράταση τουλάχιστον έως 30 Ιουνίου 2021, λαμβάνοντας υπ’ όψη ότι μέρος των διατάξεων του Ν. 4412/2016 που τροποποιήθηκε με τον Ν. 4782/2021 (ΦΕΚ A 36 – 09.03.2021) «Εκσυγχρονισμός, απλοποίηση και αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων…»που αφορούν σε ενέργειες για την ωρίμανση, τη σύνταξη και την οργάνωση του φακέλου της επιθυμητής πράξης/πρότασης σε Προσκλήσεις του Προγράμματος, τίθενται σε εφαρμογή από 1ης Ιουνίου 2021.

Εμμένουμε λοιπόν στις αρχικές μας θέσεις και ζητούμε να ακολουθήσει νέα αναμόρφωση του Προγράμματος Ανάπτυξης και Αλληλεγγύης για την Τοπική Αυτοδιοίκηση «Αντώνης Τρίτσης» λαμβάνοντας υπόψιν τα παραπάνω ουσιώδη για τους περιφερειακούς Δήμους:

Τέλος το ΔΣ της ΠΕΔ ΔΕ, εύχεται και ελπίζει έστω και αυτή την ύστατη στιγμή , το Πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» να αποκτήσει τον χαρακτήρα και τη χάρη του φερόμενου ονόματός του, ως Πρόγραμμα Ανάπτυξης και Αλληλεγγύης για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

12-4-2021

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΩΣΗ ΔΗΜΩΝ (Π.Ε.Δ.) ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ


Έχουμε κατ΄ επανάληψη στο Δημοτικό Συμβούλιο τονίσει τους κινδύνους που διατρέχει το πρόγραμμα “ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ” για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Η σχετική ΚΥΑ (Αριθμ. Φύλλου 1399/τεύχος Β’ /08-04-2021 Αριθ. 6302) επιβεβαιώνει με το παραπάνω τις ανησυχίες για την τύχη του προγράμματος.

Οι Δήμοι λοιπόν με βάση κάποια κριτήρια (;) ομαδοποιούνται ως δυνητικοί δικαιούχοι σε έξι (6) κατηγορίες. Στην κατηγορία 3 εντάσσεται πλέον ο Δήμος Ι.Π. Μεσολογγίου γιατί αποτελεί έδρα Νομού με μόνιμο πληθυσμό μικρότερο των 100.000 κατοίκων. Η χρηματοδότηση που αντιστοιχεί στην ως άνω κατηγορία είναι 22 εκατ. Eυρώ

Αν κανείς από τις έδρες Νομών αφαιρέσει Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Πάτρα, Λάρισα, και Βόλο που έχουν πάνω από 100.000 κατοίκους, αυτό που αντιστοιχεί για τα επόμενα τρία (3 ) χρόνια από το πρόγραμμα στον Δήμο μας είναι μόλις 488.000 Eυρώ! για όλες τις προτάσεις στα μέτρα του προγράμματος που θα υποβάλλει και θα αξιολογηθούν ανάλογα.

Κατά δε τον υπολογισμό του συνολικού προϋπολογισμού των προτάσεων, λαμβάνεται υπόψη τα έργα που έχουν ενταχθεί στο «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ I» και μεταφέρθηκαν στο “ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ” καθώς και τα έργα που είχαν υποβληθεί ως αιτήματα ένταξης στο «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ I» και η ένταξή του θα γίνει στο πλαίσιο του παρόντος προγράμματος!

Να επισημάνουμε ότι στο πλαφόν ανά δικαιούχο δεν συνυπολογίζονται προτάσεις ένταξης στο «ΕΛΛΑΔΑ 1821 – ΕΛΛΑΔΑ 2021», στις «Δράσεις αντισεισμικής προστασίας », στην «Ολοκληρωμένη διαχείριση αστικών λυμάτων », στην «Αποκατάσταση Χ.Α.Δ.Α» και στην «Αξιοποίηση κτιριακού αποθέματος των Δήμων» .Το τελικό συμπέρασμα που αβίαστα βγαίνει είναι:

A. Οδηγούμαστε σε δραστική περικοπή του προγράμματος.
B. Η ομαδοποίηση των Δήμων υπακούει στη λογική της διάθεσης ελάχιστων πόρων (μόλις 30 εκατ. Μαζί με τις περιφέρειες).
Γ. Η αναπτυξιακή διάσταση του προγράμματος, ούτε καν υφίσταται πλέον.
Δ. Τα κριτήρια επιλογής έργων θα γίνουν με το ποίος έχει “μπάρμπα στην Κορώνη” όπως έλεγαν παλιοί αυτοδιοικητικοί.

Με δύο λόγια, με την βούλα έχουμε.. «πετσόκομμα» του «ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ ». Η τοπική αυτοδιοίκηση και τα Δημοτικά συμβούλια θα αντιδράσουν ή θα καταπιούν τις νέες εξελίξεις;

12-4-2021

Πάνος Παπαδόπουλος
Δημοτικος συμβουλος Ι.Π. Μεσολογγίου «Συμμαχία για το μέλλον»