Π Ο Ι Μ Α Ν Τ Ο Ρ Ι Κ Η Ε Γ Κ Υ Κ Λ Ι Ο Σ
ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΣ 2024
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ
Προς το χριστεπώνυμον πλήρωμα της καθ’ ημάς Ιεράς Μητροπόλεως
Αγαπητοί μου πατέρες και αδελφοί,
Παιδιά μου εν Κυρίω αγαπημένα.
Κάθε πρωτοχρονιά αποτελεί, συγχρόνως, τέλος και αρχή. Κατά τη στιγμή που ένας κύκλος του χρόνου ολοκληρώνεται και ένας καινούργιος διανοίγεται ενώπιόν μας, έχουμε την ευκαιρία να πραγματοποιήσουμε έναν απολογισμό του παρελθόντος, αλλά και να ανανεώσουμε τις ελπίδες μας για το μέλλον.
Είναι γεγονός πως η χρονιά που πέρασε μας επεφύλαξε δοκιμασίες, οι οποίες προκάλεσαν πόνο και απόγνωση σε πλήθος συνανθρώπων μας, όπως και σε εμάς τους ίδιους. Είδαμε το φυσικό περιβάλλον της πατρίδας μας να υφίσταται σοβαρές καταστροφές από τις πυρκαγιές, περιουσίες συμπατριωτών μας να καταστρέφονται από τις πλημμύρες, νέους ανθρώπους να χάνουν την ζωή τους σε πολύνεκρα δυστυχήματα. Παρόμοιες είναι και οι ειδήσεις από κάθε άκρη της γης. Η φρίκη στα πεδία των μαχών αυξάνεται, το φυσικό περιβάλλον απειλείται, οι σχέσεις των ανθρώπων δοκιμάζονται από την μοναχικότητα και την σκληροκαρδία.
Δεν υπάρχει αμφιβολία πως οι απογοητευτικές αυτές καταστάσεις πολιορκούν την ψυχή μας και οδηγούν εκατομμύρια ανθρώπων στην κατήφεια και την απαισιοδοξία. Όλοι μας αισθανόμαστε την ανάγκη να αφήσουμε πίσω μας όλα όσα μας ταλαιπωρούν και να ανοίξουμε μια νέα ολόλευκη σελίδα στη ζωή μας, γεμάτη ελπίδα και αποφασιστικότητα για ένα καλύτερο μέλλον. Το βράδυ της πρωτοχρονιάς, μετρήσαμε όλοι αντίστροφα τις τελευταίες στιγμές του περασμένου χρόνου, με την προσδοκία, το παλιό να παρέλθει και κάτι το καινούριο να γεννηθεί.
Ιδού, λοιπόν, ενώπιόν μας ο νέος χρόνος. Ιδού η πρώτη καινούρια και μεγάλη ευεργεσία που μας χαρίζει σήμερα ο Θεός. Ιδού η μεγάλη μας ευκαιρία να δώσουμε νέα ορμή στα όνειρά μας, να δυναμώσουμε την αποφασιστικότητά μας για κάτι καλύτερο, να μεταβάλλουμε την αέναη ροή του χρόνου, από διαδικασία φθοράς σε ευκαιρία εισόδου στην αιωνιότητα.
Ναι, αδελφοί μου. Κανείς δεν έχει την δυνατότητα να σταματήσει τον χρόνο. Ο καθένας όμως από μας μπορεί να του δώσει νόημα και να τον μεταβάλει σε καιρό διόρθωσης των λαθών, υπέρβασης των παθών και εκπλήρωσης του πόθου για μια ανώτερη και πληρέστερη ζωή. Πόθου τον οποίον φύτεψε ο Πλάστης και Θεός μας στην ανθρώπινη ψυχή από την αρχή της δημιουργίας μας. Η κάθε στιγμή του νέου έτους αποτελεί πρόσκληση ανανέωσης της ύπαρξής μας. Κάθε ημέρα και κάθε ώρα της νέας χρονιάς αποτελεί ευκαιρία ένωσης με Εκείνον, ο Οποίος υπέστη την φθορά του χρόνου, όμως, όπως αναφέρει ο Απόστολος Παύλος στην προς Ρωμαίους επιστολή του, ο θάνατος δεν τον νίκησε, όπως δεν μπορεί να νικήσει εκείνους που ζούν ενωμένοι μαζί του.
Αυτή η βεβαιότητα της ζωής είναι σε θέση να μας γεμίσει με δύναμη και αισιοδοξία μπροστά στις όποιες δυσκολίες και στα όποια έμπόδια φέρει στο δρόμο μας η νέα χρονιά. Γνωρίζουμε πως η απληστία θα συνεχίσει να πληγώνει τον κόσμο μας, οι τεχνολογικές εξελίξεις θα συνεχίσουν να αμφισβητούν την αξία του ανθρωπίνου προσώπου, η μοναξιά και ο φόβος θα συνεχίσουν να κτυπούν την πόρτα εκατομμυρίων ανθρώπων σε ολόκληρο τον πλανήτη. Κάθε απειλή όμως θα προσφέρει και μια ευκαιρία ανανέωσης της εμπιστοσύνης μας προς τον Δημιουργό μας Θεό, αλλά και μία ευκαιρία προσωπικής ενδυνάμωσης προκειμένου να συμβάλουμε με ακεραιότητα και υπευθυνότητα, στο μέτρο των δυνάμεών μας, στην διαμόρφωση ενός καλύτερου κόσμου.
Ας ευχηθούμε, λοιπόν, στη νέα ολόλευκη σελίδα που ο χρόνος ανοίγει ενώπιόν μας σήμερα, μαζί με τις πρωτοχρονιάτικες ευχές, να γραφεί ως επικεφαλίδα η αποφασιστικότητα να μεταβληθούμε από αδιάφορους και παθητικούς αποδέκτες των εξελίξεων, σε δυναμικούς πρωταγωνιστές. Μέσα σε ένα κόσμο διχασμού και αβεβαιότητας, ας περπατήσουμε με σύνεση και σοφία Θεού, εκμεταλλευόμενοι την κάθε ημέρα. Ας μετατρέψουμε την πρώτη ημέρα του καινούριου χρόνου σε αφετηρία προσωπικής αναγέννησης, προκειμένου να φανούμε αντάξιοι της εμπιστοσύνης του Θεού, ο οποίος μας θέλει συνεργούς στο σχέδιό Του για την μεταμόρφωση της ζωής σε παράδεισο.
Ο παντοδύναμος Κύριος της αγάπης ας ευλογεί καθ’ όλη την διάρκεια της νέας χρονιάς τις οικογένειές σας, την πατρίδα μας και τον κόσμο ολόκληρο.
Με όλη μου την πατρική αγάπη
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ
† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ
Π Ο Ι Μ Α Ν Τ Ο Ρ Ι Κ Η Ε Γ Κ Υ Κ Λ Ι Ο Σ
ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΣ 2024
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ & ΑΓΙΟΥ ΒΛΑΣΙΟΥ
Η εορτή της κατά σάρκα Γεννήσεως του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, την οποία εορτάσαμε πριν λίγες ημέρες, συνδέεται με την εορτή της Περιτομής του Ιησού Χριστού που εορτάζουμε σήμερα, μαζί με την ανατολή του νέου έτους και την εορτή του Μεγάλου Βασιλείου, διότι η περιτομή, σύμφωνα με τον νόμο που δόθηκε από τον Θεό στην Παλαιά Διαθήκη γινόταν οκτώ ημέρες μετά την γέννηση των αρσενικών παιδιών.
Έτσι και ο Χριστός υποβλήθηκε σε αυτήν την οδυνηρή διαδικασία και αυτό συνδέεται με την άκρα ταπείνωση και κένωσή Του, η οποία έγινε από αγάπη για τον άνθρωπο. Όλη η ζωή του Χριστού από την Γέννησή Του μέχρι τον Σταυρό ήταν ζωή κενώσεως. Γεννήθηκε ως πτωχός σε έναν στάβλο αλόγων ζώων και πέθανε μόνος Του στον Σταυρό του Γολγοθά.
Όλα αυτά τα έκανε από αγάπη για τον άνθρωπο ο οποίος μετά την πτώση του και την έξοδό του από τον Παράδεισο περιπλανιόταν χωρίς τον αληθινό Θεό και βασανιζόταν ποικιλοτρόπως, λατρεύοντας τα είδωλα και πιστεύοντας σε ιδέες και φαντασίες.
Ο Θεός δημιούργησε τον άνθρωπο με τιμή και δόξα. Τον έκανε να έχη σώμα και ψυχή, αλλά και να έχη την Χάρη Του και έτσι ήταν ολοκληρωμένος. Και όμως μετά την αμαρτία παρέμεινε μόνον με την ψυχή και το σώμα, χωρίς την Χάρη του Θεού, εκτός από τις εξαιρέσεις των Πατριαρχών της Παλαιάς Διαθήκης, των Προφητών και Δικαίων, οι οποίοι είχαν αποκάλυψη του ζωντανού Θεού.
Έτσι, ενηνθρώπησε ο Υιός και Λόγος του Θεού για να δώση νέαν ζωή στον άνθρωπο και να τον επαναφέρη στην προηγούμενη δόξα Του και να τον ανεβάση ψηλότερα, να τον προσλάβη και να γίνη μέλος του ενδόξου Σώματός Του. Μεγάλη τιμή για τον άνθρωπο!
Μέσα σε αυτήν την προοπτική οι Πατέρες της Εκκλησίας εκπλήσσονται βλεποντας τον άνθρωπο. Ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος αναφωνεί: «Τι το καινόν τούτο περί εμέ μυστήριον; Μικρός ειμι και μέγας, ταπεινός και υψηλός, θνητός και αθάνατος, επίγειος και ουράνιος. Εκείνα μεν του κάτω κόσμου, ταύτα δε μετά του Θεού• εκείνα μετά της σαρκός, ταύτα μετά του πνεύματος».
Ο άνθρωπος κατά τον ίδιον άγιο είναι «το τιμιώτατον Θεώ κτήμα και οικειότερον», γι’ αυτό και προτρέπει να «γνωρίσωμεν ημών το αξίωμα». Είναι μεγάλο έργο να γνωρίσουμε το αξίωμά μας, την δόξα μας. Χρειάζεται να το σπουδάσουμε σε όλη την ζωή μας.
Ο Χριστός για να μας φανερώση το μεγαλείο του ανθρώπου και να τον εξυψώση προσέλαβε την ανθρώπινη φύση, δηλαδή ψυχή και σώμα, και την θέωσε, και έτσι μας έδωσε την δυνατότητα να γίνουμε κατά Χάρη Θεοί, ολόκληροι με την ψυχή και το σώμα.
Εν τούτοις, όμως, οι άνθρωποι ακολουθούν άλλη πορεία, αφού αποσπούν τον άνθρωπο από τον Θεό και διασπούν τον ίδιο σε πολλά κομμάτια. Άλλοι ταυτίζουν τον άνθρωπο μόνον με το σώμα του, αναπτύσσοντας την σωματολατρεία, άλλοι ταυτίζουν τον άνθρωπο μόνον με την λογική του και καταλήγουν στην λογικοκρατία, άλλοι τον ταυτίζουν μόνον με την ψυχή του, την οποία όμως αποδεσμεύουν από την θεολογική ερμηνεία της και καταλήγουν στην ψυχανάλυση και ψυχολογία και πολλά άλλα.
Τον τελευταίο καιρό παγκοσμίως, ως συνέχεια της βιοτεχνολογίας, κατασκευάζουν έναν άνθρωπο ρομπότ, χωρίς σώμα, χωρίς ψυχή, χωρίς Άγιον Πνεύμα, απλώς κάνουν ένα σώμα κατασκευασμένο από ύλη, καλωδιωμένο και συνδεδεμένο με υπολογιστές, που είναι κατάργηση του ιδίου του ανθρώπου. Πρόκειται για ένα «διαδίκτυο των σωμάτων», για μια «εικονική πραγματικότητα».
Έτσι, γίνεται λόγος για τον «μετάνθρωπο» και όλη αυτή η κίνηση έχει χαρακτηρισθή ως «μετανθρωπισμός». Είναι ένα κίνημα που υποστηρίζει ότι έτσι «ενισχύεται η διάνοια και η φυσιολογία με τεχνολογικά ενθέματα και μέσα της γενετικής». Έτσι, μπορεί κανείς «να χρησιμοποιεί βιονικούς βραχίονες, βιονικά πόδια και μάτια». Και δεν γίνεται λόγος μόνον για τον «επαυξημένο» άνθρωπο, ως «βελτιστοποίηση των ανθρωπίνων επιδόσεων», αλλά και για την προσπάθεια καταργήσεως του θανάτου με την «ψηφιακή αθανασία».
Η νοοτροπία αυτή του μετανθρωπισμού αποδεσμεύεται τελείως από την θεολογία της δημιουργίας του ανθρώπου κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση Θεού. Επίσης, απομακρύνεται τελείως από την θεολογία της ενανθρωπήσεως του Υιού και Λόγου Θεού και της θεώσεώς του ανθρώπου. Ακόμη αποδιώκεται όλο το περιεχόμενο της διδασκαλίας του Χριστού και των Αγίων Αποστόλων για την σωτηρία του ανθρώπου ως ψυχής και σώματος. Επί πλέον αλλοιώνεται όλη η διδασκαλία για το ότι ο άνθρωπος είναι το τελειότερο δημιούργημα του Θεού και για το ότι θα γίνη η ανάσταση των σωμάτων.
Τι σχέση έχει ο μετανθρωπισμός με την ενανθρώπηση του Υιού και Λόγου του Θεού; Τι σχέση έχει η κίνηση του μετανθρωπισμού με την διδασκαλία του Χριστού για την θέωση όλου του ανθρώπου που αποτελείται από ψυχή και σώμα; Αυτός είναι ο λόγος που θεωρείται αυτή η κίνηση ως αλαζονική και εωσφορική νοοτροπία, ως ειδωλοποίηση της ζωής.
Αλλά ο μετανθρωπισμός είναι αντίθετος και με τις βασικές αρχές του ουμανισμού-ανθρωπισμού, διότι έτσι χάνεται και αυτός ο άνθρωπος, αφού δεν μπορεί κανείς να πλησιάση τον άνθρωπό του ως άνθρωπο, και να έχει στοιχειώδεις ανθρώπινες επαφές μαζί του.
Δεχόμαστε την επιστήμη όταν ωφελή τον άνθρωπο, αλλά δεν μπορούμε να την δεχθούμε όταν οδηγή τον άνθρωπο στον απανθρωπισμό του και αρνείται την ενσάρκωση του Χριστού. Πρόκειται για φοβερές συνέπειες για τον ίδιο τον άνθρωπο.
Τέκνα εν Κυρίω αγαπητά,
Σήμερα είναι ένας νέος χρόνος, αλλά πρέπει να είναι νέος και ως προς τις αντιλήψεις, διότι διαφορετικά νομίζουμε ότι είμαστε νέοι άνθρωποι που ζούμε σε νέο χρόνο, αλλά στην πραγματικότητα είναι οπισθοδρόμηση στην ειδωλολατρεία από την οποία μας ελευθέρωσε ο Χριστός.
Σας εύχομαι καλή χρονιά, με αγάπη, υγεία και ελευθερία εν Χριστώ, να γίνουμε άνθρωποι του Θεού, άνθρωποι του Χριστού, άνθρωποι της Εκκλησίας.
Με πατρικές ευχές
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
+ Ο ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΚΑΙ ΑΓΙΟΥ ΒΛΑΣΙΟΥ ΙΕΡΟΘΕΟΣ