dhmarxeio mesologi

Προεκλογικός αιφνιδιασμός για Δήμους και Περιφέρειες

Σημείο – σημείο αποδόμησε κυριολεκτικά το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για τους Δήμους και τις Περιφέρειες η βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, Χριστίνα Σταρακά, στην ομιλία της στο ελληνικό κοινοβούλιο, αποκαλύπτοντας τη μέγιστη υποκρισία και την αναποτελεσματικότητα των κυβερνητικών σχεδιασμών.

«Εν μέσω δημοτικών και περιφερειακών εκλογών, εν μέσω καταστάσεων έκτακτης ανάγκης σε πολλούς Δήμους της χώρας, η Κυβέρνηση φέρνει ένα άκαιρο και άτοπο νομοσχέδιο που συμβολίζει την μεγαλειώδη υποκρισία της Κυβέρνησης της ΝΔ απέναντι στον θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Τάχα «κόπτεται» για την Αυτοδιοίκηση και πέντε μέρες πριν τις εκλογές φέρνει αυτές τις απαράδεκτες ρυθμίσεις» υπογράμμισε στην αρχή της ομιλίας της η Χριστίνα Σταρακά. Και στη συνέχεια επικέντρωσε τη σφοδρή κριτική της στα εξής, μεταξύ άλλων, σημεία:

1. Στην παντελή απουσία ουσιαστικής διαβούλευσης για το νομοσχέδιο. Ακόμα και η Κεντρική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων ζήτησε αναβολή της συζήτησης για μετά τις εκλογές και συνάντησε την άρνηση της κυβέρνησης.

2. Στην απίστευτη προχειρότητα για το τι θα γίνει με τους εργαζόμενους. Με αποτέλεσμα, για παράδειγμα, 13.000 εργαζόμενοι που θα ενσωματωθούν στους Δήμους να μη γνωρίζουν τι δουλειά θα κάνουν και πως θα αμείβονται. Ενώ κανείς δεν ξέρει τι θα γίνει με τους 6.500 από αυτούς που είναι συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου και έχουν υπογράψει συμβάσεις που τους ορίζουν ακριβώς τις υποχρεώσεις τους.

3. Στα σοβαρά προβλήματα που σίγουρα θα δημιουργηθούν από την κατάργηση νομικών προσώπων στο πόδι. «ΚΔΑΠ, ΚΗΦΗ, γυμναστήρια, ωδεία, φιλαρμονικές, δομές που ασχολούνται με τη διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων, τη διανομή τροφίμων, ρουχισμού και άλλου είδους φιλανθρωπία καθώς και οι παιδικοί σταθμοί θα κληθούν να λειτουργήσουν σε νέο καθεστώς που δεν τους έχετε εξηγήσει αναλυτικά το πώς».

4. Στο τελείως υποκριτικό επιχείρημα της κυβέρνησης ότι θέλει να αντιμετωπίσει την υποστελέχωση των δήμων. «Πώς περιμένετε να λυθεί αυτόματα η υποστελέχωση, εάν απλώς οι αρμοδιότητες μεταφερθούν στον υποστελεχωμένο Δήμο, αντί να ασκούνται από το υποστελεχωμένο Νομικό Πρόσωπο;», τόνισε η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ.

5. Στην εξίσου υποκριτική θέση ότι η Κυβέρνηση προχωρά σε αυτές τις ρυθμίσεις για εξοικονόμηση πόρων. «Ούτε η Τρόικα δεν πρότεινε αυτά που πρόχειρα και άτσαλα πάτε να επιβάλετε εσείς. Πολλοί αιρετοί μάλιστα “κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου” ότι θα έχουμε απώλεια ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων στο εξής, ειδικά στην κοινωνική πολιτική», προειδοποίησε η Χριστίνα Σταρακά.

6. Στην αντικατάσταση του τραγικού προηγούμενου καθεστώτος διοίκησης των Δήμων επί ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, με ακόμα λιγότερη δημοκρατία. «Έχουμε μια αποδυνάμωση των δημοτικών παρατάξεων, των συλλογικών οργάνων και των Δημοτικών Συμβουλίων και μια ενδυνάμωση του δημαρχοκεντρικού μοντέλου διακυβέρνησης των Δήμων», υπογράμμισε η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ.

Και η Χριστίνα Σταρακά ολοκλήρωσε λέγοντας: «Ειδικά εμείς στο ΠΑΣΟΚ, αλλά και εγώ προσωπικά που έχω θητεύσει τόσο στον πρώτο όσο και στον δεύτερο βαθμό της Αυτοδιοίκησης αντιλαμβανόμαστε ότι στρώνετε τις προϋποθέσεις για ένα αλαλούμ. Το νομοσχέδιο δεν αγγίζει τα μείζονα ζητήματα ουσιαστικής απόδοσης πόρων και διαφάνειας στους Δήμους. Ο στόχος της κυβέρνησης είναι η χειραγώγηση και η επικοινωνία. Αν ήταν γνήσιο, δημοκρατικό και θεσμικό το ενδιαφέρον της θα το έφερνε σε άλλο χρόνο. Με ουσιαστική διαβούλευση. Με σωστή αξιολόγηση και αιτιολογημένες μελέτες. Καταψηφίζοντας το Νομοσχέδιο, καταψηφίζουμε την υποκρισία της Κυβέρνησης απέναντι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση».

Χριστίνα Σταρακά, Βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας


Επικίνδυνη, αυταρχική, αλλά και ερασιτεχνική, πέρα από κάθε λογική «επιτελικότητας και αριστείας», είναι η επιχειρούμενη νομοθέτηση από πλευράς κυβέρνησης ΝΔ, που υποτίθεται ότι αναμορφώνει το σύστημα διακυβέρνησης των ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού. Κι αυτό παρά την ομόφωνη απόφαση της ΚΕΔΕ να συζητηθεί μετά τις εκλογές.

Διατάξεις που κινούνται στο ίδιο πνεύμα με τον νόμο Βορίδη (ν. 4804/2021), του οποίου άλλωστε αποτελεί συνέχεια, ενισχύοντας όχι βέβαια τα Δημοτικά και Περιφερειακά Συμβούλια, όπως εντελώς παραπλανητικά αναφέρει η έκθεση συνεπειών ρύθμισης, αλλά τον Δήμαρχο, τον Περιφερειάρχη και την παράταξή του, αποδυναμώνοντας την όποια αντιπολιτευτική ισχύ των παρατάξεων της μειοψηφίας.

• Στο νόμο περιέχονται διατάξεις με τις οποίες καταργούνται επιτροπές (η οικονομική, η επιτροπή ποιότητας ζωής, η εκτελεστική) και συγχωνεύονται σε μια «υπέρ – επιτροπή» σε Δήμους και Περιφέρειες αντίστοιχα, ενώ η καθεμία από αυτές λειτουργούν τώρα αποτελεσματικά και έχουν ένα συγκεκριμένο διακριτό αντικείμενο.
Η προτεινόμενη ρύθμιση είναι αντιδημοκρατική γιατί αποσκοπεί στην συγχώνευση των συλλογικών οργάνων διαβούλευσης των Δήμων σε ένα μίνι-Δημοτικό Συμβούλιο που θα βρίσκεται υπό τον πλήρη έλεγχο της εκάστοτε Δημοτικής ή Περιφερειακής αρχής, υποβαθμίζοντας τα εκλεγμένα Δημοτικά και Περιφερειακά Συμβούλια.

• Ρυθμίσεις που καταργούν χωρίς να έχει προηγηθεί καμία αξιολόγηση δομών και καμία σχετική μελέτη σκοπιμότητας, το σύνολο των ΝΠΔΔ των Δήμων, των Κοινωφελών Επιχειρήσεών τους και των Σχολικών Επιτροπών, με κύρια αιτιολόγηση, την διασφάλιση οικονομιών κλίμακας και την ενοποίηση υπηρεσιών και προμηθειών, χωρίς όμως να έχει προηγηθεί κανένας σχεδιασμός, θα μεταφερθούν το προσωπικό, οι πόροι και οι αρμοδιότητες όλων αυτών των ΝΠΔΔ στις υπηρεσίες των δήμων μέσα σε διάστημα έξι μηνών!
Ο νόμος μειώνει προοπτικά τον αριθμό των εργαζομένων και ταυτόχρονα υποχρεώνει ουσιαστικά όλους τους Δήμους στη δημιουργία Αναπτυξιακών Οργανισμών που προφανώς δεν διασφαλίζουν τον δημόσιο χαρακτήρα των παρεχομένων υπηρεσιών.
Οι αναπτυξιακοί οργανισμοί θα εκτελούν τα έργα με απευθείας αναθέσεις σε ιδιώτες, εξαφανίζοντας τον έλεγχο της αντιπολίτευσης και μηδενίζοντας την ισχνή έστω συμμετοχή των κοινωνικών φορέων στα δημοτικά δρώμενα.

• Ρυθμίσεις προβλέπουν την παρακολούθηση των επιδόσεων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Η μέτρηση και η αξιολόγηση πρέπει να υλοποιούνται, αποτελούν άλλωστε εργαλεία χάραξης πολιτικής. Η παρακολούθηση των επιδόσεων των ΟΤΑ θα πρέπει να συνδυαστεί με την οικονομική τους ενίσχυση, πρέπει επιτέλους να εφαρμοστεί το νέο σύστημα κατανομής των ΚΑΠ, που έχει ψηφιστεί και κυρωθεί από το Συνέδριο της ΚΕΔΕ (φθινόπωρο 2022), καθώς και η θεσμική τους θωράκιση.
Αντί λοιπόν για αύξηση πόρων που ζητούν οι ΟΤΑ και είχε υποσχεθεί η κυβέρνηση, θεσμοθετείται ο έλεγχος της …μιζέριάς τους.

• Ρυθμίσεις με τις οποίες μεταφέρονται αρμοδιότητες στους δήμους, αποσπασματικά χωρίς συντονισμό και χωρίς την αντίστοιχη μεταφορά πόρων. Η ευθύνη αποκομιδής απορριμμάτων του οδικού δικτύου αρμοδιότητας περιφερειών και των παράπλευρων δρόμων αυτών, των νησίδων τους, των υπόγειων διαβάσεων, καθώς και των πρανών αυτών περιέρχεται πλέον στους δήμους, κατά το τμήμα που διέρχεται εντός των ορίων τους. Αυτό πρακτικά σημαίνει περαιτέρω σύγχυση στο ποιος κάνει τι !
Είναι στη λογική του ότι όλα τα καλά τα κάνει η κυβέρνηση, ενώ για τις καταστροφές φταίει αποκλειστικά και μόνο η αυτοδιοίκηση, όπως ακριβώς έγινε με τις πυρκαγιές και τις πλημμύρες. Συμπερασματικά, με αυτό το νομοθέτημα ολοκληρώνεται το αυταρχικό πλαίσιο διοίκησης-διακυβέρνησης των ΟΤΑ Α’ & Β’ βαθμού.

Από την 1/1/2024 τα εκλεγμένα Δημοτικά και Περιφερειακά Συμβούλια υποβαθμίζονται έτι περαιτέρω και η Επιτροπή θα έχει πλειοψηφία και υπερεξουσίες, χωρίς καμία ουσιαστική δυνατότητα ελέγχου από την αντιπολίτευση.

Αυτοί θα διοικούν και η κοινωνία θα παρακολουθεί χωρίς κανένα θεσμικό περιθώριο παρέμβασης υπομένοντας αλλά πέντε χρόνια για να ….ξαναψηφίσει !

Άλλα πέντε χρόνια μιζέριας, υπανάπτυξης και καταστροφών είναι αδύνατον να τα αντέξουμε, γι΄αυτό είναι επιτακτική η ανάγκη επαναπροσδιορισμού των κριτηρίων με τα οποία ψηφίζουμε, στηρίζοντας αξίες και πολιτικές που έχουν ως επίκεντρο τον άνθρωπο. Σε αντίθετη περίπτωση θα είμαστε έρμαια των επιλογών μας και κανείς δεν δικαιούται να μιλά ή να διαμαρτύρεται εκ των υστέρων.

Μεσολόγγι 30/9/2023

Δημοτική παράταξη «Συμμαχία για το μέλλον»