Έχει μεγάλη αξία να δούμε κριτικά την εξέλιξη του θεσμού της Τ.Α. την τελευταία 30ετία στη χώρα και την μεθοδική πορεία εξάρτησής της από την κεντρική κυβέρνηση. Παρατηρούμε ότι οι ελληνικές Κυβερνήσεις αρχίζουν να τροποποιούν με συνεχείς παρεμβάσεις το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της αυτοδιοίκησης ώστε σήμερα να μην έχει καμιά σχέση με αυτή που γνωρίζουμε εμείς οι μεγαλύτεροι από την μεταπολίτευση και μετά.
Ο θεσμός της αυτοδιοίκησης διαβάλλετε συνεχώς και απροκάλυπτα από την κεντρική εξουσία του Κράτους των μονοκομματικών κυβερνήσεων με συνεχή νομοθετικά θεσμικά πραξικοπήματα. Εξαρχής με τον νόμο ΄΄Καποδίστρια Ι και ΙΙ στην συνέχεια με το νόμο Καλλικράτη και τελευταία με αυτόν Κλεισθένη που αποτελεί διεύρυνση και επεξήγηση του Καλλικράτη. Παρατηρούμε συνεχώς ότι η κοινότητα ως αρχική μορφή Τ.Α. εγκαταλείπετε στο όνομα της διεύρυνσης και καλύτερης αντιμετώπισης των τοπικών προβλημάτων, μεθοδικά απομακρύνει τον πολίτη από συμμέτοχο στον σχεδιασμό και ελεγκτή, τον μεταβάλλει σε αμέτοχο παρατηρητή των τοπικών εξελίξεων. Η μεθοδευμένη απομάκρυνση του πολίτη από τα τεκτενόμενα αποτελεί την ΄΄λυδία λίθο΄΄ των θεσμικών μεταβολών και πραξικοπημάτων στη συνέχεια για να οδηγηθούμε στη μετάλλαξη της αυτοδιοίκηση σε ετεροδιοίκηση. … κάτι που εμείς βάζαμε και συνεχίζουμε να βάζουμε με συγκεκριμένα στοιχεία στο περιφερειακό συμβούλιο από την προηγούμενη περιφερειακή αρχή αλλά και στην σημερινή ως ΄΄Αντίσταση πολιτών δυτ. Ελλάδας΄΄.
Ποιος πιστεύει ότι το πρόβλημα αυτοδιοίκησης στους δήμους και στην περιφέρεια σήμερα είναι η έλλειψη κυβερνησιμότητας έτσι όπως την αντιλαμβάνεται η Κυβέρνηση ή της περιφερειακής διακυβέρνησης που συχνά βάζει η περιφερειακή αρχή; Αποτελεί όμως πρόφαση για να δικαιολογηθεί το πραξικόπημα του Αυγούστου 2019 -πρόσφατα έκλεισε 4 χρόνια ζωής- και έβαλε οριστικά ταφόπλακα στην υπολειπόμενη αυτοδιοίκηση που μέχρι τότε είχε δεχθεί συνεχείς βιασμούς και καταργήσεις οδηγώντας την από αυτοδιοίκηση σε Ετεροδιοίκηση.
Τι έγινε 8 Αυγούστου του 2019, έτσι για να μην ξεχνιόμαστε!
Με πρόσχημα την «κυβερνησιμότητα», η κυβέρνηση της Ν.Δ. έρχεται και νομοθετεί αντισυνταγματικά με τον Ν.4325-4326 /2019 εντελώς ανερυθρίαστα και πραξικοπηματικά δίνει την απόλυτη πλειοψηφία, στη παράταξη του Δημάρχου-Περιφερειάρχη καταπατώντας το εκλογικό αποτέλεσμα της 26ης Μαΐου στην οικονομική Επιτροπή, στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, καθώς και στα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου που υπάγονται στις Περιφέρειες και στους Δήμους. Όπως, αύξηση κόστους συμβάσεων, διαγραφή χρεών, διευκόλυνση οφειλετών, απευθείας αναθέσεις έργων, μελετών, υπηρεσιών, έγκριση προϋπολογισμών Ν.Π. ή επιχειρήσεων, άσκηση ή παραίτηση από ένδικα μέσα, έγκριση εξόδων μετακίνησης μελών συμβουλίων και ιδιωτών, προσλήψεις δικηγόρου, ειδικών συμβούλων, ειδικών συνεργατών, επιστημονικών συμβούλων κ.λπ. Σαν να μην έφτανε η απαράδεκτη αυτή αντιδημοκρατική ενέργεια στη συνέχεια μεταφέρθηκαν οι αρμοδιότητες των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων για τις ΣΔΙΤ, της διαχείρισης των απορριμμάτων και οι αρμοδιότητες σύναψης Προγραμματικών Συμβάσεων.
Στη συνέχεια τον επόμενο Αύγουστο με το ΦΕΚ 121/22-8-2020 υποβαθμίστηκαν παραπέρα τα δημοτικά και Περιφερειακά Συμβούλια αφού μετέφερε στην οικονομική επιτροπή και τη δυνατότητα αναμόρφωσης του προϋπολογισμού αλλά και την υποβολή προτάσεων και ένταξης έργων σε αναπτυξιακά προγράμματα (ΕΣΠΑ, ΠΔΕ)! Στη συνέχεια στο άρθρο 29 προστέθηκαν νέες αρμοδιότητες στην Οικονομική Επιτροπή που αφορά «την έγκριση και παραλαβή των μελετών» και «την αποδοχή χρηματοδότησης ή επιδότησης ή επιχορήγησης πράξεων που εντάσσονται στα πάσης φύσεως αναπτυξιακά προγράμματα ή προγράμματα επιχορήγησης».
Έτσι πενήντα μέρες πριν τις εκλογές της 8ης Οκτώβρη 2023 στην Αυτοδιοίκηση το τοπίο έχει γίνει αγνώριστο. Αποτελεί θεσμική τραγωδία είπε τότε και ο περιφερειάρχης και δεν είναι η πρώτη και τελευταία ! Ποτέ στην ιστορία του Ελληνικού κράτους μετά την μεταπολίτευση δεν υπήρξε κυβέρνηση που να έχει κάνει τόσα θεσμικά πραξικοπήματα, να έχει δείξει τόση μεγάλη ασέβεια στη ψήφο των πολιτών.
Για την Κυβέρνηση της Ν.Δ.΄΄ο σκοπός αγιάζει τα μέσα΄΄ έστω κι αν αυτά λειτουργούν αντισυνταγματικά με στόχο να πετύχουν τον απόλυτο έλεγχο και την διαιώνιση διαχείρισης της μνημονιακής λιτότητας στην Αυτοδιοίκηση. Δεν ενόχλησε καθόλου την κυβέρνηση των υποτελών ΄΄αρίστων΄΄το ότι –ύστερα από μια τριετία – ήρθε η απόφαση του ΣτΕ στις 2 Δεκέμβρη 2022 κατέρριψε τις προθέσεις της Κυβέρνησης για υποβάθμιση των συλλογικών οργάνων της Αυτοδιοίκησης σε όλα τα επίπεδα από το Κοινοτικό μέχρι το Περιφερειακό Συμβούλιο και ήταν τόσο μεγάλη η πραξικοπηματική ακύρωση της λαϊκής βούλησης των αποτελεσμάτων των εκλογών της 26ης Μαΐου του 2019 που δεν την άντεξε ούτε το ΣτΕ. Κάλιο αργά παρά ποτέ! Επανήλθε βέβαια ο υπουργός διακυβέρνησης Βορίδης δια του ΄΄πελεκυος΄΄ με τροποποιήσεις στον εκλογικό νόμο για να διασφαλίσει την νομιμότητα της ταφόπλακας στην Αυτοδιοίκηση.
Έτσι λοιπόν παρελκυστικά οδηγήθηκε ηα Αυτοδιοίκηση σήμερα απέχει πολύ από το να είναι λαϊκός θεσμός και να εξασφαλίζει τη συμμετοχή των πολιτών στη λήψη των αποφάσεων για τις τοπικές υποθέσεις. Στην πράξη λόγω της υποχρηματοδότησης και της έλλειψης ανθρώπινων πόρων η Τ.Α. έχει μετατραπεί σε μηχανισμό επιβολής πρόσθετων βαρών στους πολίτες και πεδίο εφαρμογής ελαστικών μορφών εργασίας. Δεν άκουσα κουβέντα όλο αυτό το διάστημα και στο περιφερειακό συμβούλιο για τις πολιτικές ευθύνες κατά τη μνημονιακή περίοδο που οι πόροι της Τ.Α. έχουν περικοπεί κατά 70% περίπου ενώ η αναλογία των ανταποδοτικών πόρων, που επιβαρύνονται οι δημότες, σε σχέση με την κρατική επιχορήγηση τείνει να μετατραπεί, από 40/60 που είναι σήμερα, σε 70/30 σύμφωνα και με τις επιδιώξεις της λυκοφωλιάς που αποκαλείτε Ε.Ε. Στη θέση τρωθείσας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης προωθούν την έννοια της Τοπικής «Διακυβέρνησης» με φορολογική και κανονιστική εξουσία.
Οι πόροι προς τους Ο.Τ.Α που προέρχονται από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων (ΠΔΕ) ουσιαστικά είναι ελάχιστοι, οι πολίτες θα καλούνται συνεχώς φορά να είναι τα φορολογικά υποζύγια σε τοπικό επίπεδο αφού το περιεχόμενο των προγραμμάτων ΕΣΠΑ δεν απαντά στις πραγματικές ανάγκες της ΤΑ αλλά εκφράζει και πραγματώνει έργα που υπηρετούν επιχειρηματικούς κύκλους που λυμαίνονται τον τόπο μας διευρύνοντας τον πλούτο τους και ισχυροποιώντας την θέση τους ως σύγχρονοι κοτζαμπάσηδες.
Το Χαρακτηριστικό στοιχείο της υποταγής είναι ότι οι προϋπολογισμοί των ΟΤΑ συντάσσονται σύμφωνα με τις οδηγίες του παρατηρητήριου Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ΄΄ που δημιουργήθηκε για να υλοποιήσει συνταγές του Ελληνογερμανικού επιμελητηρίου προς όφελος τραπεζικών και επιχειρηματικών συμφερόντων, ντόπιων ή ξένων, κι έτσι θα συνεχίσει. Θέλουν κυβέρνηση και Τροϊκανοί εταίροι να διατηρηθεί δηλαδή ο ασφυκτικός έλεγχος του κράτους στους ΟΤΑ γιατί είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την επιβολή των αντιλαϊκών μνημονιακών πολιτικών και των πελατειακών σχέσεων Αυτοδιοίκησης-Κυβέρνησης. Είναι μια παραπέρα λογική ποδηγέτησης της εναπομείνασας αυτοδιοίκησης αναιρώντας για άλλη μια φορά την συνταγματική επιταγή που οδηγεί στον απόλυτο έλεγχο και την ολοφάνερη πλέον συσσωμάτωσής της.
Κώστας Κούστας , εκπαιδευτικός
Περιφερειακός σύμβουλος με την ΄΄Αντίσταση πολιτών Δυτικής Ελλάδας’’
και εκ νέου υποψήφιος