Αθήνα, 27 Μαρτίου 2023
ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κα Νίκη Κεραμέως
Θέμα : «Ίδρυση Εσπερινού ΕΠΑΛ στη Ναύπακτο»
Τα εσπερινά Επαγγελματικά Λύκεια έχουν ιδιαίτερη σημασία στο χώρο της εκπαίδευσης, καθώς δίνουν τη δυνατότητα σε ενήλικες, να διευρύνουν τις προοπτικές συνεχίζοντας τις σπουδές που δεν ολοκλήρωσαν ή να λάβουν ένα πτυχίο το οποίο ανταποκρίνεται καλύτερα στους προσωπικούς και επαγγελματικούς τους στόχους.
Με την υπ’αριθμ.πρωτ. 249/2022 ερώτησή μου σας έθεσα την ανάγκη ίδρυσης εσπερινού ΕΠΑΛ στη Ναύπακτο. Το εν λόγω εσπερινό ΕΠΑΛ θα μπορούσε να δώσει λύση στους ενδιαφερόμενους για φοίτηση από την ευρύτερη περιοχή της Ναυπάκτου αλλά και των κοινοτήτων του όμορου Δήμου Δωρίδας, οι οποίοι έως σήμερα είναι αναγκασμένοι να μετακινούνται στο εσπερινό ΕΠΑΛ στο Αγρίνιο, ήτοι να διανύουν απόσταση άνω των 160 χλμ καθημερινά. Με δεδομένη ωστόσο την απόσταση, το χρόνο που απαιτείται για τη μετακίνηση, αλλά και το ωράριο του σχολείου, με τα μαθήματα να ξεκινούν στις 18.30 και να τελειώνουν στις 22.30, η απόφαση για φοίτηση στο εσπερινό ΕΠΑΛ του Αγρινίου δεν είναι καθόλου εύκολη, ιδίως δε για τους εργαζόμενους και τους έχοντες δική τους οικογένεια. Τούτο διότι, με ένα τέτοιο ωράριο, ένας εργαζόμενος ενήλικας, είναι στην πράξη εξαιρετικά δύσκολο να καταφέρει επί 3 έτη να βρίσκεται από νωρίς το πρωί στην εργασία του και να επιστρέφει στο σπίτι του τα μεσάνυχτα μετά το σχολείο. Τα δε αντίστοιχα σχολεία της Πάτρας είναι επίσης απαγορευτικά, αφού πέραν της απόστασης, το αυξημένο κόστος της Γέφυρας Χαρίλαος Τρικούπης καθιστά την καθημερινή μετάβαση ουσιαστικά ανέφικτη.
Στη Ναύπακτο, υπάρχουν οι κτιριακές υποδομές, αίθουσες και εργαστήρια που μπορούν να υποστηρίξουν τη λειτουργία του Εσπερινού ΕΠΑΛ, αφού λειτουργεί σε αυτές το 1ο ΕΠΑΛ Ναυπάκτου και το ΕΚ Ναυπάκτου με τους Τομείς Γεωπονίας, Οικονομίας, Πληροφορικής, Ηλεκτρολογίας, Μηχανολογίας και Υγείας, καθώς και γραφείο καθηγητών και Διευθυντή. Ήδη μέχρι σήμερα, έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον 104 πολίτες, εκ των οποίων 30 απόφοιτοι Γυμνασίου, και προβλέπεται αύξηση του αριθμού, με προτίμηση στους τομείς Μηχανολογίας, Υγείας και Δομικών Έργων.
Απαντώντας στην ανωτέρω ερώτησή μου, είχατε αναφέρει ότι για την ίδρυση σχολικών μονάδων ΕΠΑΛ απαιτείται η διατύπωση πρότασης από τον αρμόδιο Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, η οποία καταχωρίζεται στο πληροφοριακό σύστημα MySchool, καθώς και σχετική γνωμοδότηση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου στην οποία ρητά προσδιορίζεται το ζήτημα της στέγασης. Εν προκειμένω, για το εσπερινό ΕΠΑΛ της Ναυπάκτου, έχει ληφθεί απόφαση από το Δημοτικό Συμβούλιο και τη Σχολική Επιτροπή του Δήμου Ναυπακτίας που αποδέχεται το κόστος λειτουργίας του Εσπερινού ΕΠΑΛ στην πόλη της Ναυπάκτου και θεωρεί αναγκαία και απαραίτητη τη λειτουργία της συγκεκριμένης σχολικής μονάδας για τους κατοίκους της περιοχής. Ταυτόχρονα, έχει εισηγηθεί θετικά για τη λειτουργία Εσπερινού ΕΠΑΛ στη Ναύπακτο ο Προϊστάμενος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Αιτωλοακαρνανίας, την οποία και έχει αποστείλει στο Υπουργείο Παιδείας μέσω της πλατφόρμας του myschool.
Ωστόσο έως και σήμερα, δεν υπάρχει καμία ενημέρωση περί της πορείας του αιτήματος αυτού και περί της προοπτικής λειτουργίας του εσπερινού ΕΠΑΛ στη Ναύπακτο από το νέο σχολικό έτος.
Κατόπιν αυτών, ερωτάται η αρμόδια Υπουργός :
Προτίθεται το Υπουργείο να προβεί στην ίδρυση και λειτουργία Εσπερινού ΕΠΑΛ στο Δήμο Ναυπακτίας; Αν ναι με ποιο χρονοδιάγραμμα;
Ο Ερωτών Βουλευτής
Δημήτρης Κωνσταντόπουλος
Συζητήθηκε η Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε ο κ. Δημήτρης Κωνσταντόπουλος, Βουλευτής ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής Αιτωλοακαρνανίας προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων αναφορικά με την ίδρυση εσπερινού ΕΠΑΛ στη Ναύπακτο.
Ο κ. Κωνσταντόπουλος ανέφερε ότι η σημασία των εσπερινών Επαγγελματικών Λυκείων είναι μεγάλη, καθώς δίνουν τη δυνατότητα σε ενήλικες, να διευρύνουν τις προοπτικές τους και να αλλάξουν το μέλλον τους. Τόνισε ότι το εσπερινό ΕΠΑΛ στη Ναύπακτο έχει όλα τα εχέγγυα για να λειτουργήσει άμεσα και αποτελεσματικά, κτιριακές υποδομές, αίθουσες και εργαστήρια, γραφεία καθηγητών και διευθυντή και μπορεί να προσελκύσει ενδιαφερόμενους από τη Ναυπακτία αλλά και τη Δωρίδα. Επιπλέον, σημείωσε ότι για την ίδρυση του Σχολείου έχει υποβληθεί πρόταση από τον Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μέσω της πλατφόρμας My School, υπάρχει απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και της Σχολικής Επιτροπής του Δήμου Ναυπακτίας, ενώ αποτελεί αίτημα των τοπικών φορέων αλλά και της Μητρόπολης Ναυπάκτου. Ήδη περίπου 120 πολίτες έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον. Στα πλαίσια αυτά ζήτησε από το Υπουργείο Παιδείας να προωθηθεί η ίδρυση του εσπερινού ΕΠΑΛ.
Στη δευτερολογία του ο κ. Κωνσταντόπουλος τόνισε ότι η ίδρυση του Εσπερινού ΕΠΑΛ στη Ναύπακτο, είναι μια δίκαιη απαίτηση των πολιτών, φορέων και θεσμών, αλλά της τοπικής κοινωνίας. Έως και σήμερα οι ενδιαφερόμενοι για φοίτηση σε εσπερινό ΕΠΑΛ αναγκάζονται να μετακινηθούν είτε στο Αγρίνιο είτε στην Πάτρα και αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες, τόσο λόγω της οικονομικής κρίσης και του κόστους που επωμίζονται, όσο και λόγω των απαιτήσεων σε χρόνο και της ταλαιπωρίας που αναγκαστικά υφίστανται. Έτσι, ιδίως εργαζόμενοι και οικογενειάρχες αποθαρρύνονται από τις σπουδές τους. Συνεπώς, σημείωσε πως είναι επιβεβλημένη η ίδρυση του εσπερινού ΕΠΑΛ Ναυπάκτου και ζήτησε από την Υπουργό να το κάνει πράξη από το νέο σχολικό έτος.
Για την απάντηση της ερώτησης παρευρέθηκε η Υφυπουργός Παιδείας κα Μακρή, η οποία ευχαρίστησε τον κ. Κωνσταντόπουλο που ανέδειξε το ζήτημα και συνέβαλε στην παρουσίαση ενός τεκμηριωμένου αιτήματος. Η κα Μακρή είπε ότι έχουν σταλεί οι θετικές εισηγήσεις που υπάρχουν για την ίδρυση εσπερινού ΕΠΑΛ στη Ναύπακτο κατά το προσεχές σχολικό έτος από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Αιτωλοακαρνανίας, την Περιφερειακή Διεύθυνση και το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ναυπακτίας στα Συμβούλια Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας, τα οποία αναμένεται να υποβάλουν τις προτάσεις τους στο Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Είναι το Συμβούλιο αυτό που θα αξιολογήσει τις προτάσεις των σχολικών μεταβολών και θα υποβάλει τη σχετική εισήγηση στην Υπουργό όπως προβλέπεται από τον νόμο. Ανέφερε, επίσης, ότι το εκτιμώμενο μαθητικό δυναμικό θα είναι ογδόντα μαθητές, ενώ προτάθηκε στην υπό ίδρυση σχολική μονάδα να λειτουργήσουν οι τομείς μηχανολογίας, υγείας-πρόνοιας-ευεξίας και δομικών έργων, δομημένου περιβάλλοντος και αρχιτεκτονικού σχεδιασμού.