messolonghi20

Πρόγραμμα ανάπτυξης του λιμανιού Μεσολογγίου

Δήμος Ιερής Πόλης Μεσολογγίου:

Η παρουσίαση των οριστικών μελετών της ανάπλασης του θαλάσσιου µετώπου του Μεσολογγίου πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη το μεσημέρι, 19 Ιανουαρίου 2023 στην αίθουσα Δημοτικού Συμβουλίου Μεσολογγίου παρουσία του Δημάρχου, Κώστα Λύρου, του Αντιπεριφερειάρχη Έργων Θανάση Μαυρομμάτη, του προέδρου του Εμπορικού Επιμελητηρίου Παναγιώτη Τσιχριτζή και του Τεχνικού Επιμελητηρίου Στυλιανού Μπλέτσα Αντιδημάρχων, δημοτικών συμβούλων, του Δ.Σ του Λιμενικού Ταμείου, εκπροσώπων συλλόγων – φορέων, επιχειρηματιών, πολιτών και Μέσων Ενημέρωσης.
Για το μεγάλο αυτό έργο μίλησε ο δήμαρχος, Κώστας Λύρος ενώ το τεχνικό κομμάτι, και την  παρουσίαση έκαναν οι μελετητές του έργου.

Αυτές οι μελέτες σε συνδυασμό με τους τεχνικούς συμβούλους που καλούνται να διαχειριστούν την πορεία τους  αποτελούν προϋπόθεση για την εκτέλεση έργων στις λιμενικές μας υποδομές  και την εφαρμογή του master plan (Προγραμματικό Σχέδιο Ανάπτυξης)  ανοίγοντας έτσι νέους ορίζοντες σε ότι αφορά την αξιοποίηση του θαλάσσιου μετώπου και  την περαιτέρω σύνδεση του Λιμένα με τον οικιστικό ιστό και το οδικό δίκτυο με σκοπό την αντιμετώπιση  των υφιστάμενων και μελλοντικών αναγκών του.

Πέρα από την ανάγκη για αναβάθμιση της περιοχής, το έργο στοχεύει και σε πολλούς άλλους τομείς, όπως αυτόν της ανάπτυξης της τοπικής αγοράς, την προσέλκυση τουριστών κ.α.

Όπως σημείωσε ο Κώστας Λύρος «το λιμάνι σήμερα είναι έτσι όπως το έφτιαξε ο αείμνηστος Δήμαρχος Χρήστος Ευαγγελάτος. Η νέα του μορφή έρχεται να υπηρετήσει μια προοπτική  με στόχευση στο μέλλον. Έρχεται να καλύψει όχι μόνο τις ανάγκες της πόλης σήμερα αλλά ανοίγει έναν ορίζοντα σύγχρονης και πολύπλευρης ανάπτυξης. Να  κινητοποιήσει τις τεράστιες δυνάμεις του που είναι ικανές να αλλάξουν τον ρου της πόλης μας, του δήμου μας αλλά και παραπέρα καθώς το λιμάνι του Μεσολογγίου είναι το επίνειο για πολλές περιοχές».

Ο Δήμαρχος σημείωσε ότι χρειάζεται ακόμη πολύ δουλειά, όπως οι αδειοδοτήσεις, όμως το έργο δεν θα περιμένει την συνολική ολοκλήρωσή του αλλά θα προχωρά τμηματικά.

Κλείνοντας ανέφερε ότι αυτή η Δημοτική Αρχή  δεν ενδιαφέρεται να κερδίζει τις εντυπώσεις, ενδιαφέρεται για το μέλλον των επόμενων γενιών και του τόπου και αυτός είναι ο λόγος που από την πρώτη στιγμή τέθηκαν σε προτεραιότητα, και πήραν το δρόμο της υλοποίησης μεγάλα και αναγκαία έργα, όπως  η ύδρευση, ο ΧΥΤΑ, οι βιολογικοί, η αγροτική οδοποιία, το Τρικούπειο κ.α

Στο βίντεο παρουσίασης του master plan  οι  μελετητές του έργου παρουσίασαν βήμα-βήμα πώς θα μεταμορφωθεί το Λιμάνι.
Η ανάπλαση θα αλλάξει ριζικά το θαλάσσιο μέτωπο, ενώ αξίζει να αναφέρουμε ότι ο χώρος μελέτης προκειμένου να περιγραφεί µε µεγαλύτερη σαφήνεια έχει υποδιαιρεθεί σε δύο βασικές πρώτες περιοχές:
– Αυτή του εμπορικού λιμένα
– Και η υπόλοιπη περιοχή ανάπλασης

Ειδικότερα, το έργο περιλαμβάνει τις παρακάτω μελέτες που στοχεύουν στην ανάπλαση του συνολικού τμήματος του χερσαίου τμήματος του Λιμένα:
Τοπογραφική Αποτύπωση και Βυθομετρική Αποτύπωση των βαθών του πυθμένα
Ανάπλαση αλιευτικού καταφυγίου Ι.Π. Μεσολογγίου
Περιβαλλοντική Μελέτη και Δανειοδοτήσεις
Αρχιτεκτονική μελέτη ανάπλασης χερσαίας ζώνης
Ηλεκτρο- μηχανολογική μελέτη της χερσαίας ζώνης.

Σύμφωνα με τη γενικότερη μελέτη στην ανάπλαση του χώρου επιλέγονται νέα ανθεκτικά υλικά και εντάσσονται πολυεπίπεδοι χώροι στάσης με διαφορετικά υλικά και ξύλο, περιπατητικές διαδρομές, ξύλινος πρόβολος, πλωτό ξύλινο υδατοδρόμιο και ξύλινη πλωτή πισίνα, σύστημα παρακολούθησης με κάμερες, για την ασφάλεια του χώρου και εγκαταστάσεις για παροχή υπηρεσιών σε σκάφη που ελλιμενίζονται.
Το έργο επίσης εντάσσει συστήματα φωτισμού σε όλους τους χώρους.
Δέντρα και φυτά κατάλληλα για την περιοχή εντάσσονται σε σημεία στο χώρο για τη δημιουργία σημείων αναψυχής.


“Ισχυρός Δήμος, Δυνατές Κοινότητες, Ευημερία Πολιτών”
επικεφαλής συνδυασμού Όλγα Δασκαλή:

Αγαπητοί συνδημότες,

σήμερα (19-01-2023) βρεθήκαμε στο Δημαρχείο για να παρακολουθήσουμε την εξαγγελθείσα από τον κ. Δήμαρχο παρουσίαση του master plan του λιμανιού. Έχοντας ως βάση τη νομοθεσία περί λιμένων και το γεγονός ότι το λιμάνι μας είναι λιμάνι μείζονος ενδιαφέροντος, περιμέναμε να δούμε σε πλήρη ανάλυση το «Πλαίσιο έργων ανάπτυξης λιμένα (ΠΕΑΛ)».

Πλήρης ανάλυση σημαίνει περιγραφή της υφιστάμενης κατάστασης, ορισμός επιθυμητών αναπτυξιακών στόχων, οικονομετρική ανάλυση των στόχων και πάρα πολλά άλλα που αναφέρονται αναλυτικά στη νομοθεσία.
Στο σημείο αυτό αξίζει να τονίσουμε ότι το “Πλαίσιο έργων ανάπτυξης λιμένα” αποτελεί τη βασική μελέτη μαζί με αυτή των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ώστε να μπορέσει ο Δήμος να πάρει αδειοδοτήσεις και εν συνεχεία να καταφέρει να βρει χρήματα για να γίνουν τα έργα.
Στο τέλος της παρουσίασης υποβάλλαμε στους μελετητές την εξής ερώτηση: «Ποια φάση του ΠΕΑΛ μας παρουσιάζετε και με ποιον/ποιους διαβουλεύτηκατε τους αναπτυξιακούς στόχους;».

Η απάντηση που πήραμε ήταν ότι μίλησαν με τη δημοτική αρχή και το ΔΣ του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, που έθεσαν τους αναπτυξιακούς στόχους, μετά από 4 διαβουλεύσεις μέχρι σήμερα.

Περιττό να πούμε ότι δεν καλεστήκαμε ούτε ως αιρετοί σύμβουλοι της Κοινότητας Μεσολογγίου (που είναι κάποια μέλη του συνδυασμού μας), ούτε ως απλοί δημότες σε κάποια από αυτές, αν βέβαια έγιναν. Θα παρακαλούσαμε πολύ ωστόσο, όσους καλέστηκαν και συμμετείχαν να δημοσιεύσουν τις προτάσεις και τις τοποθετήσεις τους.

Στην ουσία, μας παρουσιάστηκε η υφιστάμενη κατάσταση, χωρίς οικονομετρικά στοιχεία και με την εξής “αναπτυξιακή” στόχευση που λέει ότι: «Κρατάμε την εμπορική χρήση του λιμανιού για ένα πλοίο μέχρι 135 περίπου μέτρα μήκος, στο τουριστικό κομμάτι βάζουμε δύο πλωτές εξέδρες και προχωράμε και σε μια εξωτερική ανάπλαση. Προβλέπουμε μια θέση για υδατοδρόμιο και δίπλα χώρο περιφραγμένο για κολύμβηση χωρίς όμως, να ξέρουμε αν αυτά θα εγκριθούν από το αρμόδιο Υπουργείο».

Ζητήσαμε τα πρακτικά των διαβουλεύσεων, αλλά δεν υπάρχουν. Γι’αυτό ζητάμε όλο το “Πλαίσιο έργων ανάπτυξης λιμένα” να αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Δήμου για να μπορέσουμε να τοποθετηθούμε και να στείλουμε τις προτάσεις μας. Οι μελέτες πληρώνονται με 212.810,54 ευρώ από το πρόγραμμα Φιλόδημος επομένως, οφείλουμε να επιδιώξουμε οι μελέτες αυτές να αποτελέσουν τη βάση για να διεκδικήσουμε χρηματοδοτήσεις και όχι να μπουν στο αρχείο.

Σήμερα πάντως, δεν είδαμε μια αναπτυξιακή πρόταση για το λιμάνι μας. Είδαμε να αναμασάται ουσιαστικά η υφιστάμενη κατάσταση.
Είναι κομβικής σημασίας η παρουσίαση στους δημότες των οικονομετρικών στοιχείων ώστε να αποφασιστεί αν επιθυμούμε να κρατήσουμε την εμπορική δραστηριότητα του λιμανιού ή αν μας συμφέρει αναπτυξιακά να προχωρήσουμε σε έναν αμιγώς τουριστικό λιμένα. Μόνον έτσι θα μπορεί να δημιουργηθεί ένα «Πλαίσιο έργων ανάπτυξης λιμένα» με αξιώσεις αλλά και με ουσιαστική προοπτική για ανάπτυξη της περιοχής μας.


Πάνος Παπαδόπουλος – Δημοτικός Σύμβουλος Ι.Π. Μεσολογγιου – «Συμμαχια για το μελλον»:

Η παρουσίαση την 19-1-2023 της πρώτης φάσης ουσιαστικά δύο (2) εκ των οκτώ (8) μελετών που έχουν ανατεθεί για την ανάπλαση του λιμανιού, ομολογουμένως “τράβηξε” το ενδιαφέρον αρκετών συνδημοτών μας. Αποτελεί ένα πρώτο βήμα διαβούλευσης επί των προτάσεων των μελετητών, αν και αυτό πρέπει να συζητείται πρώτα στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Επί της ουσίας τώρα:

1. Ως προς τη μελέτη του αλιευτικού καταφυγίου προέκυψε με σαφήνεια και κατά ωμή παραδοχή των μελετητών, ότι η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αποτελεί αντιγραφή (!) άλλων μελετών (Μενίδι), αμφιβόλου χρησιμότητας και υλοποίησης όσων προτάθηκαν με κόστος 1,9 εκατ. ευρώ. Εδώ δύο επισημάνσεις:
α) Δεν υπάρχει αδειοδότηση για το αλιευτικό καταφύγιο και
β) Αν δεν ενταχθεί σε συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα, δεν πρέπει να προσδοκούμε ένταξη ή έκτακτη χρηματοδότηση από το Υπουργείο Εσωτερικών.

2. Ως προς την αρχιτεκτονική έκθεση ιδεών της γενικότερης ανάπλασης του λιμανιού, επισημαίνουμε τα παρακάτω:
α) Λιμάνι χωρίς οριστικό προσδιορισμό των χρήσεων γης, δεν έχει μέλλον,
β) Λιμάνι με μεικτή χρήση χωρίς να τολμάμε να πούμε τι θέλουμε (τουριστικό ή εμπορικό) θα παραμείνει ως έχει, χωρίς ουσιώδεις παρεμβάσεις στο χώρο,
γ) Λιμάνι χωρίς Τοπικό Ρυμοτομικό Σχέδιο, θα “κουβαλάει” διαχρονικά τις ανασφάλειες, τις αντεγκλήσεις και τις μη νόμιμες χρήσεις,
δ) Πλωτές εξέδρες για υδατοδρόμια και πισίνα εντός του λιμανιού, είναι “αέρας κοπανιστός”, καθότι δεν επιτρέπονται αν το λιμάνι δεν είναι τουριστικό και παραμένει εμπορικό,
ε) Η απόκρυψη του επανακαθορισμού της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα, ενδέχεται να επιφυλάσσει εκπλήξεις και
στ) Η απουσία προϋπολογισμού εκτέλεσης έργων και παρεμβάσεων προδίδει το πρόχειρο του πράγματος και την απουσία στοχευμένης πυξίδας χρηματοδότησης για υλοποίηση των προτεινόμενων έργων.

Εν κατακλείδι, εάν δεν ξεκαθαρίσουν ΟΛΑ τα παραπάνω, θα μείνουμε, για μα ακόμα φορά, στις εντυπώσεις χωρίς ουσία και πρακτικά αποτελέσματα. Και βέβαια η όποια έναρξη εκτέλεσης αδειοδοτούμενων έργων θα απαιτήσει τουλάχιστον μία τριετία.