kallinikos10

Προσκύνηση ιερού λειψάνου Αγίου Καλλινίκου στην Ιερή Πόλη Μεσολογγίου

Μέσα σε κλίμα κατάνυξης τελέσθηκε σήμερα Κυριακή Α’ Νηστειών, 13 Μαρτίου 2022 ο Β’ Κατανυκτικός Εσπερινός στην Ιερά Πόλη Μεσολογγίου, στον Ιερό Ναό Αγίας Παρασκευής.
Στην ακολουθία χοροστάτησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου και Τοποτηρητής της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Ιερόθεος, ο οποίος κατά την έναρξη του Εσπερινού μετέφερε στο Ναό, προς προσκύνηση και αγιασμό των πιστών, την δεξιά ευωδιάζουσα χείρα του αγίου Καλλινίκου, Μητροπολίτου Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας.

Ο Σεβασμιώτατος κατά την ομιλία του αρχικά εξήγησε την λέξη ορθοδοξία λέγοντας ότι σημαίνει την ορθή δόξα, δηλαδή την ορθή πίστη και την ορθή προσευχή. Επομένως η πίστη συνδέεται με την προσευχή της Εκκλησίας. Κατά τον Αδελφόθεο Ιάκωβο η πίστη παραδόθηκε από τον Θεό δια της αποκαλύψεως στους αγίους.
Υπάρχουν δύο είδη πίστεως, η πίστη εξ ακοής και η πίστη εκ θεωρίας. Πιστεύομε, ακούμε, τηρούμε τις εντολές του Θεού, έτσι καθαρίζεται η καρδία μας και φθάνουμε στην πίστη εκ θεωρίας.

Κατά τον άγιο Μάξιμο τον Ομολογητή η πίστη συνδέεται στενά με την αγάπη προς τον Θεό καθώς και με τα έργα. Τελικά η πίστη είναι δύναμη σχετική και σχέση δραστική της υπέρ φύση αμέσου του πιστεύοντος προς τον πιστευόμενο Θεό τελείας ενώσεως. Δεν υπάρχει πίστη χωρίς αγάπη προς τον Θεό, η οποία φανερώνεται με τα έργα.
Ο Σεβασμιώτατος συνέχισε την ομιλία του λέγοντας ότι η πίστη της Εκκλησίας δεν είναι κάτι αφηρημένο, αλλά έχει καταγραφεί στην Παλαιά και την Καινή Διαθήκη από τους Προφήτες, τους Δικαίους και τους Αποστόλους και από τους Αγίους Πατέρες της Εκκλησίας στα πρακτικά, στους όρους και τους κανόνες των Οικουμενικών Συνόδων.
Για αυτό εμείς οι ορθόδοξοι όταν λέμε πίστη δεν εννοούμε την πίστη του καθενός, αλλά την πίστη των αγίων, αυτών που είναι «πείρᾳ μεμυημένοι».
Ένας τέτοιος άγιος ήταν ο άγιος Καλλίνικος, επίσκοπος Εδέσσης, του οποίου την δεξιά χείρα έχουμε στο κέντρο του Ναού προς προσκύνηση.

Ο άγιος Καλλίνικος έζησε εδώ στο Μεσολόγγι ως λαϊκός θεολόγος, ιεροκήρυκας και πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως και πάντα μιλούσε για το Μεσολόγγι και για τους κατοίκους του. Είναι ο πρώτος Επίσκοπος της Εκκλησίας της Ελλάδος που τα τελευταία χρόνια κατατάχθηκε στις αγιολογικές δέλτους.

Ήταν ένας ασκητής επίσκοπος, ένας μυσταγωγικός λειτουργός, ένας διαπρύσιος κήρυκας του θείου λόγου και πάνω από όλα ένας καταπληκτικός πνευματικός πατέρας.
Στην συνέχεια για να παρουσιάσει την προσωπικότητα του αγίου Καλλινίκου χρησιμοποίησε τέσσερις εικόνες από το έργο του αγίου Ιωάννου του Σιναΐτου «Προς ποιμένα».
Λέει ο άγιος Ιωάννης ότι ο Ηγούμενος πρέπει να είναι ο καλός ποιμένας που θα αναζητά και θα θεραπεύει τα απολωλότα πρόβατα με την ακακία, τον ζήλο και την προσευχή του.
Να είναι ο καλός κυβερνήτης του πλοίου που απέκτησε από τον Θεό, ώστε να σώζει το καράβι όχι μόνο μέσα από την τρικυμία, αλλά και να το ανασύρει μέσα από την άβυσσο.
Να είναι ο ιατρός που θα έχει αποκτήσει πνευματική και σωματική ανοσία και τέλος να είναι ο καλός διδάσκαλος που θα έχει την ενέργεια του Θεού στην καρδιά του και με αυτό να διδάσκει.

Ένας τέτοιος επίσκοπος ήταν ο άγιος Καλλίνικος. Ήταν καλός ποιμένας που αγαπούσε τα λογικά πρόβατά του και τον αγαπούσαν και αυτά και έδινε τη ζωή του για την σωτηρία τους. Ήταν καλός κυβερνήτης που κυβερνούσε επιδέξια το σκάφος της Εκκλησίας της Εδέσσης. Ήταν καλός πνευματικός ιατρός και αληθινός διδάσκαλος της Εκκλησίας.
Ολοκληρώνοντας την ομιλία του ο Μητροπολίτης κ. Ιερόθεος μίλησε για την δεξιά χείρα του αγίου Καλλινίκου που ετέθη προς προσκύνηση, με την οποία ευλογούσε τον λαό και η Χάρις δι’ αυτής τελούσε τα μυστήρια και ευχήθηκε να μας ευλογεί όλους ο άγιος Καλλίνικος, ώστε να μάθουμε τί θα πει πίστη και κυρίως να μάθουμε να ζούμε μέσα στην εκκλησία, σύμφωνα με την πίστη των αγίων.