electionsmain1

Ο νέος εκλογικός νόμος και η τοπική αυτοδιοίκηση

Ένα ηχηρό όχι στο σχέδιο νόμου της κυβέρνησης για τον εκλογικό νόμο στην αυτοδιοίκηση από το Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Ελλάδας.

Απορρίφθηκε η πρόταση-εισήγηση της περιφερειακής αρχής που κατατέθηκε από τον Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου και πλειοψήφησε η πρόταση-ψήφισμα της παράταξής μας ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΟΔΟ.

Το ψήφισμα που πλειοψήφησε από τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης έχει ως εξής:

 

Ψήφισμα κατά του εκλογικού νόμου για την Αυτοδιοίκηση

Το Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Ελλάδος εκφράζει την πλήρη αντίθεσή του στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών για την εκλογή Περιφερειακών και Δημοτικών Αρχών.

Το σχέδιο νόμου της Κυβέρνησης είναι το αποτέλεσμα μιας στρατηγικής αντιμεταρρύθμισης στο χώρο της Αυτοδιοίκησης που καταστρατηγεί τον πυρήνα της δημοκρατικής λειτουργίας των αυτοδιοίκητων θεσμών, στρέφεται κατά της ισότιμης ψήφου των πολιτών, οδηγεί σε ευνοιοκρατικούς μηχανισμούς και διαμορφώνει ένα υπερσυγκεντρωτικό και υπερισχυμένο πλειοψηφικό σύστημα εκλογής.

Η εκλογή Περιφερειάρχη και Δημάρχου με ποσοστό 43% και με δώρο τα 3/5 των εδρών του περιφερειακού και Δημοτικού Συμβουλίου αντίστοιχα, χωρίς την ισχυρή λαϊκή νομιμοποίηση της Πλειοψηφίας του εκλογικού σώματος (50 + 1) σε συνδυασμό με την μείωση των εδρών του Περιφερειακού και Δημοτικού Συμβουλίου οδηγούν σε άκρατη κομματικοποίηση την Αυτοδιοίκηση και κατατείνουν σε συγκεντρωτικά πολιτικά συστήματα με υπερεξουσίες Περιφερειαρχών και Δημάρχων.

Ο κόφτης με το όριο 3% για είσοδο παράταξης στα αυτοδιοίκητά συμβούλια αποτελεί μια πρωτοφανή αντιδημοκρατική επιχείρηση στρέβλωσης της λαϊκής ετυμηγορίας, αφανισμού των μικρότερων ανεξάρτητων παρατάξεων και περιορισμού της συμμετοχής στα κοινά.

Το Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Ελλάδος τάσσεται σταθερά υπέρ της αναβάθμισης της δημοκρατικής λειτουργίας των αυτοδιοικητικών θεσμών και της ενίσχυσης της αυθεντικής εκλογικής εκπροσώπησης και συμμέτοχής των τοπικών κοινωνιών.

Είμαστε υπέρ ενός αναλογικότερου εκλογικού συστήματος και της διατήρησης του 50 +1 ως μοναδικό δίκαιο σύστημα εκλογής των Περιφερειακών και δημοτικών Αρχών, με διασφάλιση κυβερνησιμότητας του θεσμού. Χωρίς την εκλογή με 43% , χωρίς την μείωση των μελών του Περιφερειακού Συμβουλίου, χωρίς την κατανομή των 3/5 στις έδρες στην πρώτη παράταξη και χωρίς το πλαφόν του 3% για την εκλογή συμβούλων στα συμβούλια.

Καλούμε το σύνολο των αιρετών Α’ και Β’ βαθμού ανεξάρτητα από ιδεολογική και κομματική τους τοποθέτηση, να δώσουμε μαζί με τις τοπικές κοινωνίες την μάχη για την υπεράσπιση της δημοκρατίας και τη συμμετοχή στην Αυτοδιοίκηση.


Η «Συμμαχία Πολιτών», η ανεξάρτητη Δημοτική Παράταξη του Αγρινίου, είχε τοποθετηθεί επανειλημμένως και με σαφήνεια τόσο πριν όσο και μετά τις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2019 υπέρ του συστήματος της απλής αναλογικής.

Δυστυχώς η σημερινή κυβέρνηση έσπευσε αμέσως μόλις ανέλαβε την εξουσία και έκανε σειρά αντιδημοκρατικών παρεμβάσεων αλλάζοντας τα δεδομένα, κατόπιν εορτής. Ενίσχυσε σημαντικά τις αρμοδιότητες της οικονομικής επιτροπής, όπου φρόντισε να έχει την πλειοψηφία η Δημοτική Αρχή και υποβάθμισε ουσιαστικά τον ρόλο του Δημοτικού Συμβουλίου.
Δεν άφησε έτσι να εφαρμοστεί και να δοκιμαστεί στην πράξη η απλή αναλογική.

Τώρα κάνει όχι ένα αλλά πολλά βήματα προς τα πίσω καταργώντας οριστικά την απλή αναλογική και επαναφέροντας ένα άγρια καλπονοθεύτικο σύστημα που είναι κομμένο και ραμμένο στα μέτρα και τις επιθυμίες μιας απολύτως κομματοκρατούμενης «τοπικής αυτοδιοίκησης».

Δείτε τρεις από τις αλλαγές που αφορούν τις δημοτικές εκλογές.

1.Δήμαρχος εκλέγεται αυτός που νίκησε στον πρώτο γύρο και έλαβε τουλάχιστον το 43%, διαφορετικά θα υπάρχει και δεύτερος γύρος μεταξύ των δυο πρώτων. Σε κάθε περίπτωση ο Δήμαρχος θα έχει τα 3/5 (60%) των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου.
Αυτό για παράδειγμα σημαίνει ότι αν ένας υποψήφιος πήρε 30% ή 20% στον πρώτο γύρο των εκλογών, ανεξαρτήτως αν ήταν 1ος η 2ος, αν εκλεγεί Δήμαρχος θα έχει οπωσδήποτε το 60% των δημοτικών συμβούλων δηλαδή θα έχει διπλάσιους ή και τριπλάσιους συμβούλους από ότι είναι η απήχηση του στην κοινωνία.
Έτσι γίνεται ο απόλυτος κυρίαρχος στο Δημοτικό συμβούλιο, παρότι εκπροσωπεί ένα μέρος μόνο του συνόλου των πολιτών, αποτελεί δηλαδή μειοψηφία στην κοινωνία.

2.Παρατάξεις με λιγότερο από το 3% δεν θα εκπροσωπούνται στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Με αυτή την ρύθμιση οι μικρότερες παρατάξεις που συνήθως δημιουργούνται από ομάδες ενεργών πολιτών που έχουν όρεξη να προσφέρουν στον τόπο τους αν έχουν λιγότερο από 3% δεν θα έχουν φωνή στο Δημοτικό Συμβούλιο. Αυτό σημαίνει ότι μικρά μεν αλλά υπαρκτά κομμάτια της κοινωνίας δεν θα έχουν πλέον δικαίωμα εκπροσώπησης στο Δημοτικό Συμβούλιο.

3.Καταργείται η ξεχωριστή κάλπη για τις κοινότητες και είναι υποχρεωτική η ένταξη των υποψηφίων στα ψηφοδέλτια των υποψηφίων Δημαρχών.
Με αυτό τον τρόπο υποβαθμίζεται σημαντικά ο ρόλος και η ανεξαρτησία των κοινοτήτων αλλά αποτρέπονται και νέοι άνθρωποι που έχουν διάθεση να προσφέρουν στον τόπο τους να ασχοληθούν με τα κοινά.
Ελέω της περιβόητης κυβερνησιμότητας φτάνουμε πλέον στη απόλυτη νόθευση της λαϊκής εντολής κάτι που προκαλεί το κοινό περί δικαίου αίσθημα, αλλά αποτελεί και παραβίαση συνταγματικά κατοχυρωμένων δικαιωμάτων των πολιτών.
Συγκεκριμένα στο άρθρο 52 του συντάγματος με τίτλο «Ελεύθερη εκδήλωση της λαϊκής θέλησης» αναφέρεται ότι «H ελεύθερη και ανόθευτη εκδήλωση της λαϊκής θέλησης, ως έκφραση της λαϊκής κυριαρχίας, τελεί υπό την εγγύηση όλων των λειτουργών της Πολιτείας, που έχουν υποχρέωση να τη διασφαλίζουν σε κάθε περίπτωση…».
Εμείς πιστεύουμε ότι ένα δίκαιο και δημοκρατικό εκλογικό σύστημα ποτέ δεν δημιουργεί αδιέξοδα. Τα αδιέξοδα αρχίζουν να δημιουργούνται όταν νοθεύεται η λαϊκή θέληση..

Ως ανεξάρτητη Δημοτική Παράταξη δεν αλλάζουμε τις θέσεις μας ανάλογα με το ποιος είναι στην εξουσία. Πιστεύουμε σταθερά ότι η καθιέρωση της απλής αναλογικής ως μόνιμου εκλογικού συστήματος και μάλιστα στην καθαρή μορφή της χωρίς δηλαδή να υπάρχει δεύτερος γύρος θα αποτελούσε ένα πολύ σημαντικό βήμα προς την εμβάθυνση της δημοκρατίας, την ισότιμη έκφραση όλων των πολιτών και τη δίκαιη αντιπροσώπευση όλων των υποψηφίων.

Δυστυχώς με τον εξοβελισμό της απλής αναλογικής η τοπική αυτοδιοίκηση χάνει μια μεγάλη ευκαιρία για αλλαγή νοοτροπίας, για να ξεπεραστεί επιτέλους η κομματοκρατία που ταλανίζει την αυτοδιοίκηση και να προχωρήσουμε μπροστά με την καλλιέργεια νέας κουλτούρας που θα βασίζεται στη συναίνεση και τη συνεργασία με γνώμονα το κοινό καλό.

Η «Συμμαχία Πολιτών» θα συνεχίσει να αγωνίζεται μαζί με την κοινωνία για ένα δίκαιο και δημοκρατικό εκλογικό σύστημα που αποτελεί την προϋπόθεση για ανεξάρτητη και χωρίς κομματικούς κηδεμόνες τοπική αυτοδιοίκηση.
Ταυτόχρονα θα συνεχίσουμε να επιδιώκουμε με πάθος τη συναίνεση, τη συνεργασία και την ενότητα όλων των δυνάμεων του Δημοτικού Συμβουλίου για τον κοινό μας σκοπό: να κάνουμε τη ζωή των συμπολιτών μας καλύτερη.

Για τη «Συμμαχία Πολιτών»
Γιώργος Δ. Καραμητσόπουλος


 

ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤIΚΕΣ ΑΠΟΡΙΕΣ….τι συμβαίνει στο Δήμο Αγρινίου; ΚΑΙ …
ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΠΡΟΕΚΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΕΚΛΟΓΙΚΟΥ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ Τ.Α…
(αφόρητος συγκεντρωτισμός και κομματοκρατία)

 

Στις 25/1/2021 σε συνεδρίαση του ΔΣ της ΚΕΔΕ ο νέος Υπουργός Εσωτερικών κ. Βορίδης προανήγγειλε την κατάργηση της απλής αναλογικής και την αλλαγή του εκλογικού νόμου. Ο Υπουργός ανακοίνωσε επίσημα μεταξύ άλλων ότι καταργείται η απόλυτη πλειοψηφία του 50%+1, ότι ο Δήμαρχος θα εκλέγεται με 43% από τον πρώτο γύρο και ότι θα μειωθούν οι δημοτικοί σύμβουλοι που θα εκλέγονται. Επίσης ότι τίθεται πλαφόν εισόδου 3% για την ανάδειξη μελών στο Δημοτικό Συμβούλιο (ΔΣ), ότι καταργείται η τρίτη κάλπη και επανέρχεται το σύστημα εκλογής Κοινοτικών Συμβούλων με ενιαίο ψηφοδέλτιο, συνδεδεμένο και προσαρτημένο στα ψηφοδέλτια των υποψηφίων Δημάρχων. Τέλος ότι ο νέος Δημοτικός Κώδικας, το θέμα των αρμοδιοτήτων και η πολυεπίπεδη διακυβέρνηση μετατίθεται για αργότερα. Ο δε αναπληρωτής Υπουργός κ. Πέτσας σε δηλώσεις του (Ρ/Σ ΣΚΑΙ) επεσήμανε ότι η μεταφορά του ΕΝΦΙΑ στην Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν έχει εγκαταλειφθεί.

Δύο μέρες μετά, στις 27/1/2021 συνήλθε το ΔΣ του Δήμου Αγρινίου, με τηλεδιάσκεψη, όπου αναμέναμε ότι οι Δημοτικοί Σύμβουλοι, αλλά κυρίως και πρωτίστως οι επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων, θα έθεταν το ζήτημα της αλλαγής του εκλογικού νόμου ως πρώτο θέμα είτε με αίτημα για συζήτηση εκτός Η/Δ, είτε με τη μορφή ψηφίσματος, είτε με τη μορφή ερωτήματος προς τον Δήμαρχο, δεδομένου μάλιστα ότι ο κ. Παπαναστασίου είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΚΕΔΕ, ΔΙΟΤΙ η προωθούμενη αλλαγή του εκλογικού νόμου με τις ανωτέρω βασικές ρυθμίσεις και επιλογές:

• Είναι πρόδηλο ότι εντάσσεται σε έναν σχεδιασμό εξυπηρέτησης κομματικών σκοπιμοτήτων.

• Το 43% αποτελεί κατάφωρη παραβίαση της αρχής της ισοδυναμίας της ψήφου και συνταγματικά μη ανεκτή σχετικοποίηση της δημοκρατικής νομιμοποίησης του επιτυχόντος συνδυασμού.

• Η κυβέρνηση θα επεκτείνει την κυριαρχία της στον χώρο της ΤΑ, αυξάνοντας τον κομματικό έλεγχο επί των ΟΤΑ, ώστε να αποτελούν τα θεσμικά στηρίγματα, των πολιτικών της επιλογών σε όλους τους τομείς της κοινωνικής και οικονομικής ζωής. Σε πολλούς Δήμους οι επίσημοι υποψήφιοι που θα στηρίξει η κυβέρνηση της ΝΔ έχουν τη δυναμική και τη δυνατότητα να βρεθούν στην πρώτη θέση και να υπερβούν το 43%στον α’ γύρο. Είναι βέβαιον λοιπόν ότι ο νέος εκλογικός νόμος θα ευνοήσει το κόμμα (ΝΔ) που πήρε την πρωτοβουλία για τη θέσπιση του.

• Με την εκλογή του Δημάρχου, εφόσον συγκεντρώσει το 43% επανέρχεται ένα συγκεντρωτικό μοντέλο που ενισχύει την πρώτη παράταξη έναντι των αντιπολιτευόμενων δεδομένου μάλιστα ότι αυτή (η πρώτη παράταξη) θα συγκεντρώνει τα 3/5 των εδρών.

• Οι προωθούμενες ρυθμίσεις θα λειτουργήσουν ως ανάχωμα για την απορρύθμιση των κομματικών ταυτίσεων, θα ενεργοποιήσουν τα κομματικά αντανακλαστικά και θα επιφέρουν μια αφόρητη κομματοκρατία στον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΤΑ).

• Θα περιχαρακώσουν κομματικά τους ψηφοφόρους και τους υποψήφιους και θα αποτρέψουν τις κομματικά «απείθαρχες» υποψηφιότητες. Μια «αντάρτικη» υποψηφιότητα θα έχει πλέον μεγαλύτερο δυνητικό «κόστος» απ΄ότι με το υφιστάμενο εκλογικό σύστημα. Όμως κατά τη γνώμη μου όπου υπάρξουν τέτοιες υποψηφιότητες θα ανατρέψουν απροσδιόριστα το «παιχνίδι». Ακόμη οι προωθούμενες αλλαγές θα συμπιέσουν εκλογικά την απήχηση των μικρότερων κομμάτων και επίσης θα δώσουν τη χαριστική βολή στις Κοινότητες.

• Το πλαφόν εισόδου στο 3% για την ανάδειξη μελών του ΔΣ λειτουργεί περιοριστικά αποκλείοντας τις μικρές παρατάξεις που θα μπορούσαν να εκλέξουν το λιγότερο έναν εκπρόσωπο. Δηλαδή συνιστά έναν περιορισμό που υπονομεύει δραστικά τη δυνατότητα αναλογικής εκπροσώπησης στο ΔΣ διαφόρων κοινωνικών ομάδων, συλλογικοτήτων και συμμαχιών που συγκροτούνται σε τοπικό επίπεδο.

Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω ο νέος εκλογικός νόμος με τις ανωτέρω ρυθμίσεις θα συμπιέσει τον πολιτικό και εκλογικό πλουραλισμό σε τοπικό επίπεδο από άποψη προσφοράς και ζήτησης και θα μετατρέψει την ΤΑ και τις τοπικές κοινωνίες σε πεδίο κομματικής αντιπαράθεσης. Είναι λοιπόν ευχερώς αντιληπτό ότι οι πολιτικές συνέπειες και προεκτάσεις του προωθούμενου εκλογικού συστήματος είναι πολύ σοβαρές. ΠΛΗΝ ΟΜΩΣ ΟΥΔΕΙΣ στο ΔΣ, πλην του Δημοτικού Συμβούλου κ. Στέλιου ΜΕΡΜΙΓΚΗ, έθεσε το ζήτημα της προωθούμενης αλλαγής του εκλογικού νόμου και των πολιτικών συνεπειών και προεκτάσεών του.

ΑΠΟΡΩ ΚΑΙ ΕΞΙΣΤΑΜΑΙ ΔΙΟΤΙ για άλλα ζητήματα, πολλές φορές και άσχετα με την Τ.Α. ή ακόμα κα ήσσονος σημασίας συγκριτικά με τις ρυθμίσεις του εκλογικού νόμου και το εκλογικό σύστημα, σπεύδουν να υποβάλουν ερωτήσεις, ζητούν συζήτηση εκτός Η/Δ ή έκδοση ψηφισμάτων.
Τι συμβαίνει; στην προκειμένη περίπτωση απλώς υπήρξαν χαμηλά αντανακλαστικά ή συμβαίνει κάτι άλλο;

ΔΙΟΤΙ όταν δεν διατυπώνονται αντιρρήσεις ούτε από τους Δημοτικούς Συμβούλους που έχουν την απλή αναλογική ως σημαία, τούτο αφενός συνιστά έμμεση ομολογία ότι η άλλη πλευρά είχε δίκιο και ότι το προηγούμενο σύστημα της απλής αναλογικής δημιούργησε προβλήματα και δυσχέρειες στην διακυβέρνηση του Δήμου και αφετέρου ανάβει το πράσινο φως στην κυβέρνηση, με τον ισχυρισμό της «πάση θυσία κυβερνησιμότητας», να «σαρώσει» τα πάντα, όχι μόνο τους Δήμους αλλά και τη Δημοκρατία, διότι το προωθούμενο εκλογικό σύστημα συνιστά επιστροφή σε ένα μοντέλο που αλλοιώνει την εκλογική έκφραση, στρεβλώνει την εκπροσώπηση, ευνοεί την αδιαφάνεια, ενισχύει τον συγκεντρωτισμό και προσβάλει τις αρχές της εγγύτητας και της επικουρικότητας κατ’ αντίθεση προς τον Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας (ΕΧΤΑ) .

Και αφού δεν αντιδρά κανείς ο Δήμαρχος ταυτισμένος με την πολιτική της κυβέρνησης, καθισμένος στον «θρόνο» του, απολαμβάνει την κυριαρχία που του εξασφαλίζει: Πρώτον ο νόμος 4623/2019 του Τ. Θεοδωρικάκου με τον οποίον απέκτησε την πλειοψηφία των μελών της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, σε χρόνο μεταγενέστερο της εκδήλωσης της λαϊκής βούλησης και αντίθετα μ’ αυτήν.

Δεύτερον ο κατά άνω νέος εκλογικός νόμος που προωθεί ο νέος Υπουργός Εσωτερικών κ. Βορίδης και

Τρίτον η αφειδώς χορηγούμενη συναίνεση και στήριξη των Δημοτικών Συμβούλων, πλέον αυτών που ανήκουν στην πλειοψηφούσα παράταξη. Μια στήριξη η οποία είναι ακατανόητη όταν το έργο της σημερινής Δημοτικής Αρχής μετά από επτά (7) ολόκληρα χρόνια είναι και παραμένει ανύπαρκτο, ή ακριβέστερα εξαντλείται στην βαρετή πια ρητορική επανάληψη και χωρίς αντίκρισμα των περιβόητων έργων ΒΑΑ. Μια στήριξη που διαχέει τις ευθύνες για την άσκηση μιας δημοτικής πολιτικής που κρατάει την περιοχή μας σε μια ελώδη στασιμότητα, που μειώνει τους κοινόχρηστους χώρους και το πράσινο με την επαύξηση του τσιμέντου και ντρεσάρει τους πολίτες στην … αναγνώριση ενός «πεζόδρομου»!!! βάφοντας τους κεντρικούς δρόμους της πόλης με πέντε (5) τενεκέδες κόκκινο χρώμα. Το μείζον σήμερα για την Τ.Α. είναι ο νέος εκλογικός νόμος που έρχεται και προς τούτο πρέπει να συγκληθεί έκτακτο Δημοτικό Συμβούλιο στο οποίο να τοποθετηθούν ξεκάθαρα όλες οι Δημοτικές Παρατάξεις και όλοι οι Δημοτικοί Σύμβουλοι.

* να σημειωθεί ότι μετά το Δημοτικό Συμβούλιο τοποθετήθηκε σε τοπική εφημερίδα, με σχετικό άρθρο του, για τον προωθούμενο νέο εκλογικό νόμο και ο Δημοτικός Σύμβουλος Γ. Καραμητσόπουλος.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΡΑΠΕΖΙΩΤΗΣ
Δικηγόρος, π. Δήμαρχος Θεστιέων