elections3

Απόψεις για τον νέο εκλογικό νόμο

Δημοτική παράταξη Αγρινίου ‘Συμμαχία πολιτών’:

Είναι πράγματι παροιμιώδης η σπουδή της κυβέρνησης να σπεύσει να αλλάξει τον εκλογικό νόμο για τις αυτοδιοικητικές εκλογές.
Τη στιγμή που οι Δήμοι αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα οικονομικά και στελέχωσης και οι Δημότες τους παλεύουν να επιβιώσουν απέναντι στην πανδημία, που έχει δεκάδες νεκρούς καθημερινά και καταστροφικές συνέπειες για τις ζωές όλων, η κυβέρνηση αντί να ασχοληθεί με αυτά τα προβλήματα που καίνε πραγματικά ασχολείται με εκλογικά θέματα.
Το ίδιο βεβαίως έπραξε και αμέσως μόλις ανέλαβε την εξουσία όταν έσπευσε και έκανε σειρά αντιδημοκρατικών παρεμβάσεων αλλάζοντας τα δεδομένα, κατόπιν εορτής. Ενίσχυσε σημαντικά τις αρμοδιότητες της οικονομικής επιτροπής, όπου φρόντισε να έχει την πλειοψηφία η Δημοτική Αρχή και υποβάθμισε ουσιαστικά τον ρόλο του Δημοτικού Συμβουλίου.
Δεν άφησε έτσι να εφαρμοστεί και να δοκιμαστεί στην πράξη η απλή αναλογική.

Τώρα κάνει όχι ένα αλλά πολλά βήματα προς τα πίσω καταργώντας οριστικά την απλή αναλογική και επαναφέροντας ένα άγρια καλπονοθεύτικο σύστημα που είναι κομμένο και ραμμένο στα μέτρα και τις επιθυμίες μιας απολύτως κομματοκρατούμενης «τοπικής αυτοδιοίκησης».
Δείτε τρεις μόνο από τις αλλαγές που αφορούν τις δημοτικές εκλογές.

1.Είτε εκλεγεί ο Δήμαρχος στον πρώτο γύρο, είτε στον δεύτερο γύρο, σε κάθε περίπτωση θα έχει τα 3/5 (60%) των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου.
Αυτό για παράδειγμα σημαίνει ότι αν ένας υποψήφιος πήρε 30% ή 20% στον πρώτο γύρο των εκλογών, ανεξαρτήτως αν ήταν 1ος η 2ος, αν εκλεγεί Δήμαρχος θα έχει οπωσδήποτε το 60% των δημοτικών συμβούλων δηλαδή θα έχει διπλάσιους ή και τριπλάσιους συμβούλους από ότι είναι η απήχηση του στην κοινωνία.
Έτσι γίνεται ο απόλυτος κυρίαρχος στο Δημοτικό συμβούλιο, παρότι εκπροσωπεί ένα μικρό μέρος μόνο του συνόλου των πολιτών, αποτελεί δηλαδή μειοψηφία στην κοινωνία.

2.Παρατάξεις με λιγότερο από το 3% δεν θα εκπροσωπούνται πλέον στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Με αυτή την ρύθμιση οι μικρότερες παρατάξεις που συνήθως δημιουργούνται από ομάδες ενεργών πολιτών με ιδέες και προτάσεις που έχουν διάθεση και όρεξη να προσφέρουν στον τόπο τους αν έχουν λιγότερο από 3% δεν θα έχουν φωνή στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Αυτό στην ουσία σημαίνει ότι εξοβελίζονται από το Δημοτικό Συμβούλιο οι ανεξάρτητες φωνές που εκφράζουν μικρά μεν αλλά ενεργά κομμάτια της κοινωνίας που έχουν πολιτική άποψη αλλά δεν ελέγχονται από πολιτικά κόμματα.

3.Καταργείται η ξεχωριστή κάλπη για τις κοινότητες και είναι υποχρεωτική η ένταξη των υποψηφίων στα ψηφοδέλτια των υποψηφίων Δημαρχών.
Με αυτό τον τρόπο υποβαθμίζεται σημαντικά ο ρόλος και η ανεξαρτησία των κοινοτήτων αλλά αποτρέπονται και νέοι άνθρωποι που έχουν διάθεση να προσφέρουν στον τόπο τους να ασχοληθούν με τα κοινά.

Ελέω της περιβόητης κυβερνησιμότητας φτάνουμε πλέον στη απόλυτη νόθευση της λαϊκής εντολής κάτι που αποτελεί παραβίαση συνταγματικά κατοχυρωμένων δικαιωμάτων των πολιτών.
Συγκεκριμένα στο άρθρο 52 του συντάγματος με τίτλο «Ελεύθερη εκδήλωση της λαϊκής θέλησης» αναφέρεται ότι «H ελεύθερη και ανόθευτη εκδήλωση της λαϊκής θέλησης, ως έκφραση της λαϊκής κυριαρχίας, τελεί υπό την εγγύηση όλων των λειτουργών της Πολιτείας, που έχουν υποχρέωση να τη διασφαλίζουν σε κάθε περίπτωση…».
Πως διασφαλίζεται άραγε η ανόθευτη θέληση του λαού όταν κάποιος που εκπροσωπεί το 20% του λαού έχει το 60% των συμβούλων;
Εμείς πιστεύουμε ότι ένα δίκαιο και δημοκρατικό εκλογικό σύστημα ποτέ δεν δημιουργεί αδιέξοδα. Τα αδιέξοδα αρχίζουν να δημιουργούνται όταν νοθεύεται η λαϊκή θέληση.

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΜΑΧΙΑΣ ΠΟΛΙΤΩΝ

1.Πιστεύουμε σταθερά στην καθιέρωση της απλής αναλογικής ως μόνιμου εκλογικού συστήματος και μάλιστα στην καθαρή μορφή της χωρίς δηλαδή να υπάρχει δεύτερος γύρος (Δήμαρχος θα εκλέγεται ο πρώτος σε ψήφους) και χωρίς κανένα περιοριστικό ποσοστό εισόδου μιας παράταξης στο Δημοτικό Συμβούλιο. Επίσης είμαστε υπέρ της διατήρησης ως έχει του αριθμού των Δημοτικών συμβούλων.
Θεωρούμε ότι αυτό θα αποτελούσε ένα πολύ σημαντικό βήμα προς την εμβάθυνση της δημοκρατίας, την ισότιμη έκφραση όλων των πολιτών και τη δίκαιη αντιπροσώπευση όλων των υποψηφίων. Θα ήταν επίσης ένα μεγάλο βήμα μπροστά για να ξεφύγουμε από την κομματοκρατία που ταλανίζει την αυτοδιοίκηση και να προχωρήσουμε στην καλλιέργεια νέας κουλτούρας που θα βασίζεται στη συναίνεση και τη συνεργασία με γνώμονα το κοινό καλό.

2.Πιστεύουμε στην αναβάθμιση του θεσμού των κοινοτήτων που πρέπει να ενισχυθούν με ουσιαστικές αρμοδιότητες καθώς λόγω της εγγύτητας των πολιτών θα μπορούσαν να συμβάλουν σημαντικά στην αποκέντρωση και στην γρήγορη επίλυση των καθημερινών προβλημάτων.
Προτείνουμε η εκλογή των προέδρων και των μελών των Συμβουλίων να αποσυνδεθεί από τις Δημοτικές παρατάξεις. Για αυτό θεωρούμε πως πρέπει να γίνεται σε ξεχωριστή κάλπη και με ενιαίο ψηφοδέλτιο τουλάχιστον για τις μικρές πληθυσμιακά κοινότητες ώστε, ακόμα και μεμονωμένοι πολίτες που θέλουν να εργαστούν και να βοηθήσουν τον τόπο τους, να έχουν την δυνατότητα να θέσουν την υποψηφιότητα τους στην κρίση των συμπολιτών τους.
Αυτή είναι η δική μας πρόταση. Δεν έχουμε βεβαίως την αυταπάτη ότι θα γίνει αποδεκτή.
Θεωρούμε όμως ότι όταν μια κυβέρνηση θέλει να αλλάξει τον εκλογικό νόμο οφείλει να επιδιώξει με κάθε τρόπο ουσιαστική συζήτηση και διαβούλευση με την κοινωνία και τους εκπροσώπους της αυτοδιοίκησης.
Υπάρχουν από τη μια μεριά αυτοί που πιστεύουν στην πρόταση της κυβέρνησης και από την άλλη αυτοί που τάσσονται υπέρ της απλής αναλογικής ενώ υπάρχουν και ενδιάμεσες προτάσεις.
Όταν λέμε ουσιαστική συζήτηση και διαβούλευση σε μια τέτοια περίπτωση αυτό θα σήμαινε να υπάρχουν υποχωρήσεις και συναινετικές προτάσεις από την πλευρά της κυβέρνησης ώστε το σύστημα που θα επιλεγεί να είναι τουλάχιστον ένα βήμα προς το αναλογικότερο.
Μια τέτοια πρόταση που λαμβάνει υπόψη και τις διαφορετικές απόψεις θα ήταν για παράδειγμα να μην παίρνει ο Δήμαρχος τα 3/5 των εδρών αλλά να έχει απλά την απόλυτη πλειοψηφία 50% +1. Επίσης η κατάργηση του πλαφόν του 3% θα ήταν ένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.
Αυτή κατά την άποψη μας θα έπρεπε να είναι και η συναινετική θέση της ΚΕΔΕ αν λάμβανε σοβαρά υπόψη και τις άλλες προτάσεις που υπήρξαν από τα μέλη της.
Δυστυχώς όμως διαπιστώνουμε ότι αυτή η ουσιαστική συζήτηση και διαβούλευση δεν έγινε. Μακάρι να γίνει στη συνέχεια.
Από την άλλη μεριά πιστεύουμε ότι όταν μια αυτοδιοίκητη παράταξη προτείνει την απλή αναλογική πρέπει ταυτόχρονα να έχει και τη διάθεση της συναίνεσης και της συνεργασίας.
Διαφορετικά, όταν απορρίπτεις κατηγορηματικά το ενδεχόμενο συναινέσεων και συνεργασιών, ουσιαστικά προτείνεις αδιέξοδο γνωρίζοντας ότι με την απλή αναλογική στις περισσότερες των περιπτώσεων ο Δήμαρχος δεν θα έχει την πλειοψηφία των εδρών. Με αυτό τον τρόπο όμως το μόνο που πετυχαίνεις είναι να δίνεις επιχειρήματα σε όσους μιλούν για ακυβερνησία.

Ως «Συμμαχία Πολιτών» θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε μαζί με την κοινωνία για ένα δίκαιο και δημοκρατικό εκλογικό σύστημα που θα επιτρέπει να εκφραστεί χωρίς νόθευση η θέληση του λαού. Αυτό για μας αποτελεί βασική προϋπόθεση για ανεξάρτητη και χωρίς κομματικούς κηδεμόνες τοπική αυτοδιοίκηση.

Ταυτόχρονα θα συνεχίσουμε να επιδιώκουμε με πάθος τη συναίνεση και τη συνεργασία όλων των δυνάμεων του Δημοτικού Συμβουλίου για τον κοινό μας σκοπό: να κάνουμε τη ζωή των συμπολιτών μας καλύτερη.


 

Δημοτική παράταξη Αγρινίου ‘Αγρίνιο μπορείς’:

Χριστίνα Σταρακά για νέο εκλογικό νόμο: «Το πρόβλημα της αυτοδιοίκησης δεν είναι μόνο ο τρόπος εκλογής των δημάρχων και των δημοτικών συμβούλων. Χρειάζεται μια μεταρρύθμιση για αυτοδιοίκηση θεσμικά ισχυρή, οικονομικά αυτοδύναμη, σύγχρονη και ευρωπαϊκή, με ρόλο στην τοπική ανάπτυξη».

Το σχέδιο νόμου της κυβέρνησης, προωθεί αλλαγές αποκλειστικά στο σύστημα εκλογής των δημοτικών αρχών και δεν ανοίγει κανένα θέμα μεταρρυθμιστικού χαρακτήρα. Οι Δήμοι χρειάζονται μια γενναία μεταρρύθμιση η οποία θα δίνει μια νέα ταυτότητα στην αυτοδιοίκηση, τόνισε η επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Χριστίνα Σταρακά, στην εισήγηση της στο Δημοτικό Συμβούλιο, με θέμα τον εκλογικό νόμο για την αυτοδιοίκηση .

Η Χριστίνα Σταρακά, μεταξύ άλλων, επισήμανε: «Σήμερα, ακόμη και υπό το καθεστώς της δημοσιονομικής παρακολούθησης της χώρας, η αυτοδιοίκηση πρέπει να κερδίσει τον χαμένο χρόνο. Οφείλει να γίνει λειτουργικότερη και παραγωγικότερη.

Η ελληνική αυτοδιοίκηση μπορεί να ανταποκριθεί με επάρκεια σε έναν σύνθετο ρόλο, κοινωνικό και αναπτυξιακό, σε τοπικό επίπεδο. Εξάλλου αυτή είναι και η τάση πανευρωπαϊκά. Για να συμβεί αυτό η επόμενη μεταρρύθμιση πρέπει να είναι γενναία και τολμηρή. Οι αρχές της εγγύτητας και της επικουρικότητας, βασικές αρχές της Ευρωπαϊκής Χάρτας Τοπικής Αυτονομίας, πρέπει να αποτελέσουν τις αρχές αυτής της νέας μεταρρύθμισης».

Σε άλλο σημείο, η επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης τόνισε: «Το πρόβλημα της αυτοδιοίκησης δεν είναι μόνο ο τρόπος εκλογής των δημάρχων και των δημοτικών συμβούλων. Το πρόβλημα είναι η κατάργηση αρμοδιοτήτων και η μη μεταφορά νέων. Είναι ο περιορισμός των χρηματοδοτήσεων και η άσκηση αρμοδιοτήτων χωρίς τη ταυτόχρονη μεταφορά πόρων, όπως επιτάσσει το Σύνταγμα. Είναι το θεσμικό πλαίσιο της θέσης των αιρετών, το χειρότερο στην ΕΕ. Είναι η υποστελέχωση και η αφαίμαξη του προσωπικού των δήμων. Θέλουμε μια αυτοδιοίκηση θεσμικά ισχυρή, οικονομικά αυτοδύναμη, σύγχρονη και ευρωπαϊκή, με ρόλο στην τοπική ανάπτυξη και συνταγματικά κατοχυρωμένες αρμοδιότητες».

Για το εκλογικό σύστημα που προτείνεται, η Χριστίνα Σταρακά είπε ότι κινείται σε λάθος κατεύθυνση. « Η πρωτοβουλία της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, να προηγηθεί ο εκλογικός νόμος για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, αποκαλύπτει τη βούληση της Κυβέρνησης να μην προχωρήσει σε ουσιαστικές τομές και μεταρρυθμίσεις στο χώρο της, σε διαφορετική περίπτωση θα είχε προηγηθεί το νομοσχέδιο για την μετάβαση στην πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και τη μεταφορά αρμοδιοτήτων από το Κεντρικό κράτος στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Σε ό, τι αφορά τις κυβερνητικές εξαγγελίες, υπάρχουν πολλές αστοχίες και προβλέψεις του νέου εκλογικού νόμου για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ιδίως με το όριο εκλογής 43% από τον πρώτο γύρο.
Το όριο του 3% δεν προσφέρει τίποτα, αντίθετα, στερεί τη δυνατότητα εκπροσώπησης υπαρκτών σχημάτων με απήχηση στην τοπική κοινωνία, ενώ η μείωση του αριθμού των δημοτικών συμβούλων είναι μία αρνητική επιλογή αφού περιορίζει αισθητά την συμμετοχή και την εκπροσώπηση των πολιτών. Επιπλέον, δυσκολεύει πολύ την ανανέωση των δημοτικών συμβουλίων με την εκλογή νέων συμβούλων, αφού οι παλιοί εκλεγμένοι δημοτικοί σύμβουλοι έχουν ένα αδιαμφισβήτητο πλεονέκτημα».

Σχετικά με τα Συμβούλια Δημοτικών Κοινοτήτων, η Χριστίνα Σταρακά ανέφερε: «Τα συμβούλια αυτά αποτελούν έναν χρήσιμο χώρο στον οποίο δοκιμάζουν τις δυνατότητες τους νέοι άνθρωποι, με διάθεση προσφοράς. Αποτελούν φυτώρια νέων δημοτικών συμβούλων. Ταυτόχρονα, στο πλαίσιο της λειτουργίας τους αναπτύσσονται εκατοντάδες κοινωνικές, περιβαλλοντολογικές, πολιτιστικές και άλλες δράσεις με απήχηση και κοινωνική αποδοχή. Τα συμβούλια δημοτικών κοινοτήτων πρέπει και μπορούν να έχουν ρόλο και αρμοδιότητες τοπικού χαρακτήρα».

Η παράταξη «ΑΓΡΙΝΙΟ ΜΠΟΡΕΙΣ» υπερψήφισε ομόφωνα το Ψήφισμα των Προέδρων Τοπικών Κοινοτήτων.
Επίσης κατέθεσε  την πρότασή  της επί του σχεδίου νόμου του ΥΠ.ΕΣ, με τίτλο «Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών», η οποία περιλαμβάνει τα εξής:
– Η κυβέρνηση πρέπει να πάρει πίσω το σχέδιο νόμου που αφορά μόνο το εκλογικό σύστημα, να προχωρήσει σε ένα ουσιαστικό διάλογο και να καταθέσει  μία ολοκληρωμένη θεσμική παρέμβαση στην κατεύθυνση
• της αποκέντρωσης, με τη  μεταφορά πόρων και αρμοδιοτήτων από το Κεντρικό Κράτος προς την Αυτοδιοίκηση.
• της προώθησης της οικονομικής αυτοδυναμίας των ΟΤΑ, στο πλαίσιο της φορολογικής αποκέντρωσης.
• της ενίσχυσης της καταστατικής θέσης των αιρετών.
• της θέσπισης ενός εκλογικού συστήματος που θα κατοχυρώνει τη δημοκρατική διαδικασία, θα διασφαλίζει την κυβερνησιμότητα και θα ενισχύει τη λαϊκή συμμετοχή.


 

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ ΤΙΜΟΥ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΣΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜ. ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΑΓΡΙΝΙΟΥ ΣΤΙΣ 3/3/2021

Κρίνω σκόπιμο κατ’ αρχάς να υπενθυμίσω ότι το σχέδιο νόμου της ΝΔ για τις εκλογές στην ΤΔ κατατέθηκε τέλος Γενάρη- παραμονή συνεδρίασης του ΔΣ. Αφού η δημαρχιακή πλειοψηφία του Δημοτ. Συμβ. δεν είχε την ευαισθησία να το φέρει για συζήτηση στο συμβούλιο το φέραμε εμείς στην επόμενη συνεδρίαση. Ε, δεν μπορούν να μας ζητούν και τα ρέστα, όπως κάνει ο κ. Δήμαρχος γιατί αργήσαμε να το φέρουμε για συζήτηση, όταν οι ίδιοι δεν είχαν τέτοια πρόθεση.

Ζητήσαμε κι επιμείναμε να συζητηθεί στο Δημoτικό μας Συμβούλιο το νέο σχέδιο νόμου της κυβέρνησης της ΝΔ για την εκλογή των οργάνων στην Τοπική Διοίκηση (ΤΔ) γιατί είναι θέμα που αφορά όλο το λαό κι έχουν λόγο πρώτα και κύρια οι εκλεγμένοι στην ΤΔ.
Έχουμε τονίσει και σε άλλες περιπτώσεις ότι η κυβέρνηση έχει εργαλειοποιήσει την πανδημία για να περάσει μια σειρά αντιδραστικών αλλαγών με τις μικρότερες δυνατόν αντιδράσεις. Το είδαμε αυτό με νομοθετήματα για τον έλεγχο των συνδικάτων και του δικαιώματός τους σε κινητοποιήσεις, τον περιορισμό έως και την απαγόρευση κάθε είδους διαμαρτυρίας κατά των αντιδραστικών αντιλαϊκών πολιτικών της κυβέρνησης, για τον εξοβελισμό δεκάδων χιλιάδων νέων από την τριτοβάθμια εκπ/ση και τη δημιουργία σώματος αστυνομίας στα παν/μια (την ώρα που έχει κλειστά τα παν/μια για ένα χρόνο και συνεχώς μειώνει τη χρηματοδότησή τους). Δεν χρειάζεται να συνεχίσουμε την απαρίθμηση για να επιβεβαιωθεί το αυταπόδεικτο. Αλλά «ο λύκος στην αναμπουμπούλα χαίρεται». Κι όταν κάποιοι αντιδρούν τους κουνούν το δάκτυλο γιατί τους λένε ότι θέτουν σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία, τους χαρακτηρίζουν ανεύθυνους. Τους «πλακώνουν» με τα γκλοπς και τα χημικά, τους σέρνουν στα αστυνομικά τμήματα και τα δικαστήρια για να τους συνετίσουν.
Κατά τον ίδιο τρόπο εκμεταλλεύονται την ευκαιρία, την ώρα που τα αιρετά όργανα της ΤΔ συνεδριάζουν με τηλεδιασκέψεις και ουσιαστικά απονευρώνεται η συζήτηση σ’ αυτά, που δεν μπορούν να γίνουν συνέδρια των συνδικαλιστικών οργάνων (ΚΕΔΕ, ΕΝΠΕ) της ΤΔ, φέρνουν το νέο νομοθέτημα για να προωθήσουν ακόμη παραπέρα τις αντιδραστικές αλλαγές στο χώρο της ΤΔ, χωρίς πολλά-πολλά κι αντιδράσεις. Δεν χρειάζεται να συζητηθεί μας τόνισε ο κ. Δήμαρχος στην προηγούμενη συνεδρίαση.
Αν και το βασικό είναι το θεσμικό πλαίσιο που διέπει την ΤΔ, κι ο τρόπος όμως εκλογής των οργάνων της είναι σημαντικός γιατί ακριβώς σκοπεύει στο πώς θα υπηρετηθεί πιο απρόσκοπτα ο ρόλος της ΤΔ στη συνολική λειτουργία του κράτους.

Όλες οι αστικές κυβερνήσεις έχουν διαμορφώσει ένα ασφυκτικό, αντιδραστικό θεσμικό πλαίσιο όλα τα προηγούμενα χρόνια στην Τοπική Διοίκηση, μετατρέποντας δήμους και περιφέρειες σε μοχλό επέλασης της αντιλαϊκής επίθεσης, με αιχμή την ανατροπή των εργασιακών σχέσεων, τη διεύρυνση της ανταπόδοσης, την εμπορευματοποίηση και συρρίκνωση βασικών κοινωνικών δομών, την φοροεπιδρομή κλπ..

Η “Λαϊκή Συσπείρωση”, υπερασπίζεται σταθερά και χωρίς “ναι, μεν αλλά”, το σύστημα της απλής ανόθευτης αναλογικής, στην εκλογή των τοπικών οργάνων. Αυτό το κάνει χωρίς καμιά αυταπάτη για τον ρόλο της Τοπικής Διοίκησης ως περιφερειακός κρατικός θεσμός, που ευθυγραμμίζεται με την αντιλαϊκή πολιτική του κεντρικού κράτους.
Αλλά ας δούμε τι προβλέπει το σχέδιο της κυβέρνησης:

η πρόταση νόμου της κυβέρνησης κινείται στους εξής άξονες:

επανέρχεται η 5ετής θητεία για τους δημάρχους-περιφερειάρχες και συμβούλους.

Εκλογή δημάρχου/Περιφερειάρχη με ποσοστό 43%+1, δεύτερο γύρος υπάρχει αν και εφόσον δεν πιάνεται το συγκεκριμένο ποσοστό . Δίνει τα 3/5 των συμβούλων στον επιτυχόντα συνδυασμό και κατανέμει στις δυνάμεις της αντιπολίτευσης 2/5 . Για να μπει μια δύναμη της αντιπολίτευσης στην κατανομή εδρών θέτει ως προϋπόθεση το όριο του 3% . Όριο που από μόνο του , δεν διασφαλίζει την δυνατότητα εκπροσώπησης, αφού αυτή συναρτάται από τον αριθμό των δημοτικών/περιφερικών συμβούλων που κατανέμονται . Έτσι εδώ έχουμε μια ακόμη παρέμβαση του νομοσχεδίου που έρχεται και μειώνει κατά πολύ τον αριθμό των δημοτικών συμβουλών . Για τα ΠΣ δεν κάνει αναφορά καθώς ο αριθμός τους ορίζονταν και συνεχίζει με απόφαση Υπ Εσωτερικών.

Χαρακτηρίστηκα τα στοιχειά που δίνει η ΚΕΔΕ:
Σε 50 Δήμους ο αριθμός των Δημοτικών Συμβούλων θα μειωθεί από 24 έως 38% σε 160 Δήμους – σχεδόν το 50% των δήμων – θα έχουν μείωση 20-22% και για το 33% των δήμων η μείωση του αριθμού των Δημοτικών Συμβούλων θα είναι 15 έως 19%.

Η μείωση ξεκινάει με μια κλιμάκωση που ανεβαίνει από τους μικρούς δήμους στους μεγαλύτερους . Ξεκινάει με μείωση 2 συμβούλων στα σημερινά 13 μελή Δ. Συμβούλια και φτάνει τους μείον 8 για τα 49 μέλη συμβούλια . Η μείωση αυτή θα αποκλείσει δυνάμεις ακόμη και αν υπερβούν το όριο, ειδικά για τους μικρούς πληθυσμιακά δήμους. Να σημειώσουμε εδώ ότι ο αριθμός των συμβούλων πιθανά να αλλάξει για σειρά δήμων αφού θα πάρει υπόψη της την νέα απογραφή που θα γίνει το 2021. Στο δήμο μας δε η μείωση θα είναι ακόμη μεγαλύτερη αφού σταματά το bonus της συνένωσης 10 πρώην Δήμων.

2) Ένα ακόμη στοιχείο του νέου εκλογικού συστήματος είναι ότι αποκλείει δυνάμεις όχι μόνο ως προς την δυνατότητα εκπροσώπησης με βάση τα παραπάνω άλλα και από αυτή την δυνατότητα να κατεβάσουν ψηφοδέλτια , θέτοντας ως προϋπόθεση εγκυρότητας ψηφοδελτίου , ο συνδυασμός να κατεβάσει ψηφοδέλτιο- με τον ελάχιστο αριθμό υποψηφίων- στο σύνολο των δημοτικών κοινοτήτων ( άνω των 500 κατοίκων) . Στο Κλεισθένη αυτή η προϋπόθεση αφορούσε τα 2/3 των κοινοτήτων

3) Επίσης αυξάνει τα παράβολα για τους υποψηφίους δημάρχους κατά 100% και για τους δημοτικούς , κοινοτικούς, περιφερειακούς συμβούλους κατά 60%

4) Επαναφέρει φυσικά την σύνδεση των ψηφοδελτίων στο δήμο με τις κοινότητες- άνω των 500 κατοίκων –

5) και διατηρεί το ενιαίο ψηφοδέλτιο στις κοινότητες κάτω των 500κατοικων που είχε εισάγει ο νόμος του Σύριζα αλλά στο παρόν εκλογικό σύστημα τα ενσωματώνει υποχρεωτικά σε όλα τα ψηφοδέλτια των συνδυασμών !

Θα λέγαμε με βάση και τα παραπάνω ότι το εκλογικό σύστημα που φέρνει η κυβέρνηση της ΝΔ έρχεται με άθλιους περιορισμούς και αποκλεισμούς να ενισχύσει το αστικό δίπολο και προς τα κάτω. Το ίδιο στόχο ,άλλα με άλλο τρόπο, εξυπηρετούσε και το εκλογικό σύστημα που είχε φέρει κυβέρνηση Σύριζα , ο οποίος διατήρησε τον εκβιαστικό χαρακτήρα του Β γύρου και γύρω από το πρόσωπο του Δημάρχου /περιφερειάρχη προωθούσε την ενσωμάτωση στην αστική στρατηγική .

Εμφανίστηκε και στο Δήμο μας μια κινητικότητα στο επίπεδο των δημοτικών κοινοτήτων, ζητώντας να μην καταργηθεί «η αυτονομία τους» από τα ψηφοδέλτια των Δήμων , να μη μειωθεί ο αριθμός των συμβούλων , να μην καταργηθούν οι κοινότητες στην έδρα των Δήμων κλπ.
Δεν θεωρούμε ότι αυτές οι αντιδράσεις είναι χωρίς αιτία. Εκφράζουν σιωπηλά ή φωναχτά , συνειδητά ή ασυνείδητα και μια εναντίωση στις αντιδραστικές αντιλαϊκές πολιτικές που διοχετεύονται και υλοποιούνται όλα αυτά τα χρόνια μέσω της ΤΔ, είναι κραυγή αγωνίας στην ερημοποίηση της υπαίθρου, τρόπος καταγγελίας στην κατασκευή έργων βιτρίνας στην έδρα του Δήμου και εγκατάλειψης έργων υποδομής λύσης οξυμμένων λαϊκών προβλημάτων όπως συμβαίνει στο Δήμο μας. Δεν αποκλείουμε κάποιες φωνές να εκφράζουν και σκοπιμότητες αποπροσανατολισμού από το κύριο που είναι ότι η ΤΔ είναι αναπόσπαστο κομμάτι του κράτους , αρωγός και αγωγός υλοποίησης αντιλαϊκών πολιτικών.

Η κυβέρνηση και μ’ αυτή της την παρέμβαση θέλει να θωρακίσει τις αντιλαϊκές επιδιώξεις του κεντρικού κράτους, οι οποίες όπως αποδεικνύεται από την πραγματικότητα εχθρεύονται και εμπορευματοποιούν τις λαϊκές ανάγκες, με προτεραιότητα στην ώθηση της επιχειρηματικότητας. Σε μια τέτοια κατεύθυνση το προτεινόμενο εκλογικό σύστημα της ΝΔ με το αυταρχικό και αντιλαϊκό του πλαίσιο που το χαρακτηρίζει , έρχεται θα λέγαμε να κλείσει κάθε πιθανή ρωγμή αμφισβήτησης αυτής της πολιτικής, δημιουργώντας ή δυνατόν και προς τα κάτω ένα σύστημα συγκεντρωτικό αστικό δίπολο που εκφράζεται στο ζήτημα των κοινοτήτων. Έτσι ακόμη και σε κοινότητες που η παράταξη του δημάρχου μπορεί να αποτελεί ισχνή μειοψηφία των ψηφοφόρων στις εκλογές, αυτή η παράταξη θα γίνεται πλειοψηφία σε επίπεδο κοινοτικών συμβούλων. Δημιουργούνται δηλ. όλες οι προϋποθέσεις αποκλεισμού ανάπτυξης των όποιων ενοχλητικών φωνών κατά αποφάσεων δημάρχων και κεντρικών πολιτικών επιλογών. Για παράδειγμα όταν θα δίνεται γη-νερό-αέρας-σκουπίδια σε ιδιώτες για ΑΠΕ, για «πράσινη οικονομία», όπως εύηχα λέγονται για να κρυφτεί ο στόχος της κερδοσκοπίας μην εμποδίζονται οι «επενδύσεις» αυτές από τοπικά λαϊκά συμφέροντα και περιβαλλοντικές ευαισθησίες. Η ρύθμιση είναι στην ίδια λογική του εκτρώματος που προέκυψε με την πρώτη νομοθετική παρέμβαση της ΝΔ για τη συγκρότηση των επιτροπών οικονομικών και ποιότητας ζωής.
Εμείς της ΛΑΣ λέμε όχι στο παλιό και το νέο κύκλο των αντιδραστικών ανατροπών στην ΤΔ.

Εμείς είμαστε υπέρ της απλής αναλογικής, της ισοτιμίας της ψήφου, να μην υπάρχει 2ος γύρος, να μην μειωθεί ο αριθμός των συμβούλων σε όλα τα επίπεδα. Να υπάρχει η δυνατότητα ουσιαστικής λειτουργίας των κοινοτικών συμβουλίων και να μην είναι μόνο γνωμοδοτικές, κανονιστικές, που σημαίνει διαμόρφωση όλων των όρων και προϋποθέσεων να μπορούν να επιλύουν μια σειρά τοπικών προβλημάτων.
Εμείς θεωρούμε ότι είναι βαθιά υποκριτικό το σκηνικό που τροφοδοτεί την ψευδεπίγραφη εικόνα των δήθεν «αυτοδιοικητικών» και των «υπερκομματικών» υποψηφιοτήτων και ένα περιβάλλον που παραπλανά και εντέλει εκμηδενίζει την ευθύνη και την λογοδοσία των πολιτικών κομμάτων ως προς τις υποψηφιότητες και τα πεπραγμένα των αιρετών που έτσι και αλλιώς υποστηρίζουν. Ένα ζήτημα που όλες οι αστικές δυνάμεις αποφεύγουν ακριβώς γιατί αξιοποιούν την ΤΔ και ως πεδίο της λαϊκής ενσωμάτωσης.

Το πρόσχημα της «κυβερνησιμότητας» δεν πείθει κανένα λογικό άνθρωπο. Γιατί αυτή δεν κινδυνεύει αν πρόκειται να παρθούν φιλολαϊκές αποφάσεις. Μπορεί να τεθεί σε αμφισβήτηση αν αποφασίζεται να προωθηθούν πολιτικές κατά των συμφερόντων των λαϊκών στρωμάτων και τότε θα είναι θεμιτό και καλό για τη μεγάλη πλειοψηφία των συνδημοτών μας.
Εκ του περισσού συμπληρώνουμε τη θέση της παράταξής μας να παρθεί τώρα πίσω το σχέδιο νόμου της κυβέρνησης γιατί αυτό δεν αποτελεί βάση για συζήτηση , δεν παίρνει μερεμέτια.
Επιμένουμε στο ψήφισμα που έχουμε καταθέσει.