community2

Υπό κατάργηση οι Κοινότητες

ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΙΕΡΑΣ ΠΟΛΕΩΣ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ (υπ’αριθμ. 15/2021 Απόφαση)

στην συνεδρίαση της 22ης Φεβρουαρίου 2021 με θέμα τον ρόλο και τρόπο εκλογής των Κοινοτήτων στο υπό κατάρτιση νομοσχέδιο.

Την Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου στην τακτική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου συζητήθηκε η πρόταση δώδεκα Προέδρων Κοινοτήτων του Δήμου μας με θέμα την έκδοση ψηφίσματος εν όψει του αναγγελθέντος νομοσχεδίου για την αλλαγή του εκλογικού νόμου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Οι Πρόεδροι που υπέγραφαν την πρόταση για το ψήφισμα είναι οι:

Απόστολος Γατζούδης – Πρόεδρος Συμβουλίου Κοινότητας Νεοχωρίου, Αριστοτέλης Μπλίκας – Πρόεδρος Συμβουλίου Κοινότητας Χρυσοβεργίου, Γεράσιμος Παπαθανασίου – Πρόεδρος Συμβουλίου Κοινότητας Λεσινίου, Γιάννης Κουτσοθεόδωρος – Πρόεδρος Συμβουλίου Κοινότητας Μάστρου, Γιάννης Πασπαλιάρης – Πρόεδρος Συμβουλίου Κοινότητας Αγίου Θωμά, Γιώργος Καλόκληρος – Πρόεδρος Συμβουλίου Κοινότητας Κατοχής, Γιώργος Μαζαράκης – Πρόεδρος Συμβουλίου Κοινότητας Πενταλόφου, Δημήτριος Μπούρος – Πρόεδρος Συμβουλίου Κοινότητας Σταμνάς, Μιχαήλ Μπάλας – Πρόεδρος Κοινότητας Αγίου Ηλία, Νικόλαος Φραγκούλης – Πρόεδρος Κοινότητας Φραγκουλέικων, Όλγα Δασκαλή – Πρόεδρος Συμβουλίου Κοινότητας Μεσολογγίου, Πέτρος Βαμβακάς – Πρόεδρος Συμβουλίου Κοινότητας Γουριάς

Το Δημοτικό Συμβούλιο Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου μετά από διαλογική συζήτηση ενέκρινε κατά πλειοψηφία το ψήφισμα, υιοθετώντας την πρόταση των Προέδρων και προστέθηκε στον κατάλογο των Δήμων που υποστηρίζουν την ανεξάρτητη κάλπη για την εκλογή των Κοινοτήτων τους καθώς και την ενίσχυσή τους με πόρους και αρμοδιότητες.

Ακολουθεί το ψήφισμα (αριθμ.15/2021, ΑΔΑ:ΩΖΟ0ΩΡΖ-ΚΩΔ):

“Η Κοινότητα, πυρήνας της ελληνικής κοινωνίας, θεσμός της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ Βαθμού, αποτελεί διαχρονικά την ραχοκοκαλιά της Ελλάδας. Ο θεσμός που βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της καθημερινότητας του πολίτη – όσο απομακρυσμένη και αν είναι η Κοινότητα από την έδρα του Δήμου – είναι ο θεσμός του Συμβουλίου Κοινότητας και του Προέδρου της Κοινότητας. Καθημερινά, Πρόεδροι και Κοινοτικοί Σύμβουλοι διαχειρίζονται όλο το φάσμα των αρμοδιοτήτων, στεκόμενοι δίπλα στις ανάγκες των συμπολιτών τους.

Η μορφολογία του εδάφους της χώρας σε συνδυασμό με τις κοινωνικές και οικονομικές εξελίξεις οφείλουν να αποτελέσουν τον βασικό κορμό πάνω στον οποίο θα διαμορφωθεί ένα σύγχρονο αυτοδιοικητικό μοντέλο. Η ιδιαιτερότητα του κάθε τόπου (ορεινού, νησιωτικού, πεδινού, παραποτάμιου, παραλίμνιου, αστικού, περιαστικού) οφείλει να υποστηριχθεί και να αναδειχθεί από όλες τις διοικητικές δομές. Ένα σύγχρονο κράτος που σέβεται τους πολίτες του, χαράζει πολιτικές με την συμμετοχή όλων των ενδιαφερόμενων μερών. Εμπιστοσύνη, Συμμετοχικότητα, Αποδοτικότητα, Βιωσιμότητα και Διαφάνεια είναι οι θεμελιώδεις αρχές πάνω στις οποίες οφείλει η αυτοδιοίκηση να χτίσει τα θεμέλια της.

Το τελευταίο χρονικό διάστημα ανακοινώνεται συνεχώς στον τύπο η πρόθεση του Υπουργείο Εσωτερικών και της Κυβέρνησης να αλλάξουν συλλήβδην τον χάρτη της τοπικής αυτοδιοίκησης. Μια αλλαγή που προγραμματίζεται να γίνει χωρίς να έχει προηγηθεί ουσιαστικός διάλογος με όλους τους εμπλεκόμενους: πολίτες, αυτοδιοικητικούς, δημόσια διοίκηση.

 

Η κατάργηση Κοινοτήτων, οι συγχωνεύσεις τους και η συγκέντρωση αρμοδιοτήτων στις έδρες των Δήμων θα ερημώσει τα χωριά μας, θα υποβαθμίσει περαιτέρω την ζωή των κατοίκων στην επαρχία και θα δημιουργήσει πολίτες δύο ταχυτήτων. Η απομάκρυνση από τον Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας με την επαναφορά συγκεντρωτικού συστήματος αυτοδιοίκησης θα δώσει την χαριστική βολή. Ο ενεργός πληθυσμός της χώρας φεύγει, η επαρχία αποδεκατίζεται από πόρους και ανθρώπινο δυναμικό, το χαμόγελο έχει χαθεί!

Ως αιρετοί σύμβουλοι της τοπικής αυτοδιοίκησης ‘Α Βαθμού, σεβόμενοι τον θεσμό τον οποίο υπηρετούμε και τους συμπολίτες μας, ζητάμε:

Ανεξάρτητη κάλπη για την ανάδειξη των Συμβουλίων Κοινότητας

Συμμετοχή στη διαμόρφωση του νομοσχεδίου

Αποφασιστικές αρμοδιότητες και πόρους για τις Κοινότητες

Ξεκάθαρο θεσμικό πλαίσιο για την λειτουργία των επιπέδων της αυτοδιοίκησης

Το παρόν να δημοσιευτεί στον τοπικό τύπο, να κατατεθεί ενώπιον του Υπουργείου Εσωτερικών και να σταλεί σε όλους τους Βουλευτές του Νομού Αιτωλοακαρνανίας.”

Εκ μέρους των Προέδρων Κοινοτήτων που κατέθεσαν την πρόταση


 

Τη Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2021 πραγματοποιήθηκε τηλεδιάσκεψη του Υπουργού Εσωτερικών, κ. Μ. Βορίδη, με την προσωρινή Συντονιστική Επιτροπή του Δικτύου Κοινοτήτων Ελλάδας με θέμα συζήτησης τις αναγγελθείσες εκ μέρους του Υπουργείου αλλαγές στον εκλογικό νόμο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Η εισήγηση και οι προτάσεις του Δικτύου Κοινοτήτων – όσον αφορά τον εκλογικό νόμο –  ήταν:

1.Διατήρηση της ξεχωριστής κάλπης στην ανάδειξη των Κοινοτήτων
Αποτελεί κοινή παραδοχή όλων των Προέδρων και Συμβουλίων Κοινοτήτων της χώρας μας αλλά κυρίως των συμπολιτών και των συγχωριανών μας ότι η ξεχωριστή κάλπη για την ανάδειξη των τοπικών συμβουλίων ενεργοποίησε τοπικές πρωτοβουλίες και αποτελεί κίνητρο σε ενεργούς πολίτες να ασχοληθούν με την Αυτοδιοίκηση. Ταυτόχρονα η παραδοσιακή λογική “οπαδών” και “αντιπάλων” απομακρύνεται σε ένα πεδίο που η σύνθεση δυνάμεων και η κινητοποίηση όλων έχει δείξει μόνο θετικά αποτελέσματα.

2.Η ανισότητα στις προτεινόμενες εκλογές μεταξύ των Κοινοτήτων
Ανισότητα δημιουργεί το υπό κατάθεση σχέδιο νόμου με δύο μέτρα και δύο σταθμά στην εκλογή των Κοινοτήτων με κριτήριο το πληθυσμιακό όριο των 500 κατοίκων.

3. Ο αφανισμός των χωριών
Ο αφανισμός των χωριών επεκτείνεται, η ύπαιθρος εγκαταλείπεται όταν οι όποιοι νέοι έχουν απομείνει απομακρύνονται από τη διάθεση να εμπλακούν στα κοινά και τις διεκδικήσεις για τον τόπο τους.

4. Οι γειτονιές χάνουν τον εκπρόσωπό τους
Η υπο-εκπροσώπηση της έδρας των Δήμων, αν καταργηθούν τα Συμβούλια Κοινότητας στην έδρα κάθε Δήμου, δεδομένης της μείωσης των δημοτικών συμβούλων, έχει αντίκτυπο στις γειτονιές, στο μη-κέντρο, εκεί που ο κάθε τοπικός σύμβουλος έχει τον πρώτο ρόλο και αποστολή.

Παράλληλα, αναπτύχθηκαν όλα τα αιτήματα των Κοινοτήτων για:
• Ξεκάθαρες αρμοδιότητες και ενίσχυση του ρόλου των Κοινοτήτων με αποφασιστικές αρμοδιότητες.
• Εξορθολογισμό της διαδικασίας της πάγιας προκαταβολής και λοιπούς πόρους των Κοινοτήτων.
• Θεσμική εκπροσώπηση των Κοινοτήτων σε ΚΕΔΕ και ΠΕΔ

Τέλος έγινε αναφορά στον ουσιαστικό ρόλο των Κοινοτήτων στην καθημερινότητα, την πολιτική προστασία και την διατήρηση της κοινωνικής συνοχής σε χωριά και πόλεις με τους κοινοτικούς συμβούλους να βρίσκονται πάντα στην πρώτη γραμμή.

Ο Υπουργός απάντησε ότι δεν συμμερίζεται τα επιχειρήματα μας για την ύπαρξη της ξεχωριστής εκλογικής κάλπης. Ακούει και θα επανεξετάσει τα θέματα της διατήρησης των Κοινοτικών Συμβουλίων στην έδρα των Δήμων, το όριο των 500 κατοίκων και την διατήρηση της ονομασίας Πρόεδρος και όχι εκπρόσωπος (ανεξάρτητα από το όριο κατοίκων).

Τα θέματα των αρμοδιοτήτων και της πάγιας προκαταβολής τα χαρακτήρισε ως “βασικά θέματα, άξια στοχασμού”, τα οποία όμως δεν είναι της παρούσης, αφού το σχέδιο νόμου αφορά καθαρά την εκλογική διαδικασία. Αναρωτήθηκε γιατί δεν αξιοποιείται η δυνατότητα μεταβίβασης αρμοδιοτήτων από τους Δημάρχους προς τις Κοινότητες. Είναι μια συζήτηση που επιθυμεί να κάνει ανοιχτά ώστε να διαπιστώσει γιατί οι Δήμαρχοι δεν κάνουν χρήση αυτών των δυνατοτήτων.

Σε ερώτηση μας ποιος πιστεύει ότι πρέπει να διαλέγει τον αιρετό Κοινοτικό Σύμβουλο, ο πολίτης ή ο Δήμαρχος, η απάντηση του ήταν ότι πρέπει να υπάρχει μια μορφή επιλογής η οποία γίνεται με την κατάρτιση των ψηφοδελτίων άρα – κατά την άποψη του κ. Υπουργού – είναι μια διπλή διαδικασία επιλογής που την κάνει και αυτός που καταρτίζει τον συνδυασμό (υποψήφιος Δήμαρχος) κάνοντας μια πρώτη πρόταση προς το εκλογικό σώμα και εν συνεχεία την κάνει και ο πολίτης με την σταυροδοσία (δύο επίπεδα επιλογών).

Οι ενστάσεις μας στις απαντήσεις του κ. Υπουργού είναι σαφείς.
Στο ερώτημα ποιος διαλέγει τους Κοινοτικούς Συμβούλους, ο πολίτης ή ο Δήμαρχος απαντάμε: ο ΠΟΛΙΤΗΣ!

Προτρέπουμε όλους τους συναδέλφους να συνεχίσουν να διεκδικούν έκδοση ψηφισμάτων από τα Δημοτικά τους Συμβούλια. Το νομοσχέδιο μπαίνει προς διαβούλευση τις επόμενες μέρες και η παρουσία μας σε αυτή με επιχειρήματα και προτάσεις οφείλει να είναι ουσιαστική. Επιθυμούμε να γίνει ένας παραγωγικός διάλογος. Η αυτοδιοίκηση αυτή την στιγμή θα έπρεπε να συζητά για τους πόρους και τις αρμοδιότητες και όχι για τον εκλογικό νόμο.
Σεβόμενοι τον θεσμό και τον τρόπο με τον οποίο έχουμε εκλεγεί θα συνεχίσουμε να υποστηρίζουμε την διατήρηση της ξεχωριστής κάλπης και θα διεκδικούμε την συμμετοχή μας σε όλες τις θεσμικές διαδικασίες για την προκοπή και το κοινό καλό του τόπου μας, των Κοινοτήτων μας.

Ο ΑΓΩΝΑΣ ΜΑΣ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ!
ΔΥΝΑΜΗ ΣΤΙΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ – ΔΥΝΑΤΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ


Η ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών έχει ανακοινώσει – αρκετό καιρό τώρα – την πρόθεσή της για αναμορφώσεις στον τομέα της τοπικής αυτοδιοίκησης. Για τον λόγο αυτό ιδρύθηκε η “Επιτροπή για τη μεταρρύθμιση και ανασυγκρότηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και του Κράτους” η οποία όμως δεν κατέληξε σε πόρισμα (“Η επιτροπή δεν κατέληξε στην επικύρωση και την επίσημη παράδοση του πορίσματός της στην πολιτική ηγεσία ούτε στην πλήρη επεξεργασία του σχεδίου νόμου που αποτυπώνει τις προτάσεις της.”).

Για όσους επιθυμούν μπορούν να δουν εδώ (https://bit.ly/39XA1mR) τι δήλωσε ο Πρόεδρος της Επιτροπής.

Παράλληλα η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας διοργάνωσε τηλεδιασκέψεις με όλους τους Δημάρχους της χώρας (Οκτώβριος, Νοέμβριος, Δεκέμβριος 2020) σε μερικές από τις οποίες ο πρώην Υφυπουργός Εσωτερικών δήλωσε ότι θα υπάρξουν αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο που αφορά τις Κοινότητες. Μίλησε ακόμα και για κατάργηση των Συμβουλίων Κοινότητας. Με αφορμή αυτές τις εξελίξεις το Συμβούλιο Κοινότητας Μεσολογγίου στην συνεδρίαση της 17ης Δεκεμβρίου 2020 ομόφωνα ενέκρινε την έκδοση του παρακάτω ψηφίσματος που αποτελεί ταυτόχρονα ανοιχτή επιστολή προς το Υπουργείο Εσωτερικών και την ΚΕΔΕ και έχει υπογραφεί μέχρι στιγμής από 677 Κοινότητες από όλη την Ελλάδα.

ΟΜΟΦΩΝΟ ΨΗΦΙΣΜΑ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ (αριθμ. αποφ. 43/2020)

Η Κοινότητα αποτελεί διαχρονικό πυρήνα της ελληνικής κοινωνίας και θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ Βαθμού. Με βάση το άρθρο 1 παράγραφος 2 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (Ν.3463/2006) «οι Δήμοι και οι Κοινότητες συγκροτούν τους Οργανισμούς του Πρώτου Βαθμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης».

Οι Κοινότητες στην Ελλάδα αγγίζουν τον αριθμό των 6.135 με περίπου 20.000 αιρετούς Συμβούλους. Οι Κοινότητες αυτές εκπροσωπούν τα 2/3 του πληθυσμού της χώρας με το υπόλοιπο 1/3 να βρίσκεται στους μητροπολιτικούς Δήμους (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πειραιά). H πολυεπίπεδη και σύγχρονη διακυβέρνηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης η οποία προσανατολίζεται σε ισχυρές τοπικές κοινωνίες οφείλει να αφουγκραστεί την ελληνική πραγματικότητα. Σε όλη την επικράτεια τα Συμβούλια Κοινοτήτων είναι ο αιρετός θεσμός που βρίσκεται εγγύτερα στον πολίτη και την καθημερινότητα του. Οι Σύμβουλοι Κοινοτήτων μεριμνούν, προτείνουν, αξιοποιούν, παρέχουν εθελοντική εργασία, ενεργοποιούν τους συμπολίτες τους, κάνοντας πράξη την αποκέντρωση φροντίζοντας άμεσα και καθημερινά για την αξιοποίηση της υπαίθρου. Τα Συμβούλια Κοινότητας συνεργάζονται με τις Δημοτικές Αρχές για να δοθούν λύσεις στα προβλήματα, να ενισχυθούν οι υποδομές, να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη των πολιτών στο κράτος.

Η ύπαρξη ξεχωριστής κάλπης για την ανάδειξη των αιρετών των τοπικών Κοινοτήτων ενεργοποίησε μια νέα γενιά αυτοδιοικητικών που στόχο έχουν την εκπροσώπηση των συμφερόντων του τόπου τους, πέρα από κομματικές ή δημαρχοκεντρικές εξαρτήσεις. Πολίτες που δεν είχαν ασχοληθεί ποτέ με τα κοινά βρήκαν κίνητρο συγκροτώντας συνδυασμούς οι οποίοι αναδείχθηκαν από τους πολίτες και τώρα είναι στην ουσία “οι ομάδες εθελοντισμού” για τον τόπο τους, κινητοποιώντας ταυτόχρονα συμπολίτες και συγχωριανούς σε μια προσπάθεια βελτίωσης της επαρχίας και επαναφοράς του ενδιαφέροντος στην γειτονιά και την ουσία της καθημερινής ζωής.

Η Κοινότητα, ως αυτοδιοικητικός θεσμός και διοικητική διαίρεση μετά τον Νόμο 4555/2018, αναφέρεται και συναντάται τόσο στα μεγάλα αστικά κέντρα (έδρες των Δήμων), όσο και σε μικρότερες πόλεις, κωμοπόλεις, χωριά. Οι Κοινότητες αποτελούν ενδοδημοτική αποκέντρωση, η οποία προκύπτει από γεωοικονομικές, κοινωνικές και συγκοινωνιακές συνθήκες της χώρας μας. Η παραχώρηση αποφασιστικών αρμοδιοτήτων στις Κοινότητες δεν δημιουργεί τρίτο βαθμό αυτοδιοίκησης, αντιθέτως ενισχύει την δημοκρατία φέρνοντας τις αποφάσεις στο εγγύτερο αιρετό σώμα, το οποίο για την εκτέλεση τους μπορεί και οφείλει να συνεπικουρείται από τους Δήμους και τις Περιφέρειες που ανήκει.

Αυτή την περίοδο γίνεται συζήτηση για το μέλλον της τοπικής αυτοδιοίκησης της χώρας, μια συζήτηση που οφείλει να βάλει στο τραπέζι την φωνή των Συμβουλίων Κοινότητας. Ήδη έχει περάσει ένας χρόνος εφαρμογής του Ν.4623/2019 που στόχο είχε την “κυβερνησιμότητα των ΟΤΑ”. Ο νόμος αυτός επηρέασε την λειτουργία των Συμβουλίων Κοινότητας καθοριστικά, αφαιρώντας κάθε αποφασιστική αρμοδιότητα, καθιστώντας τα Συμβούλια απλά γνωμοδοτικά όργανα, χωρίς ψήφο στην Οικονομική Επιτροπή και την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, χωρίς προϋπολογισμό. Σε πολλές Κοινότητες ακόμα και σήμερα δεν έχει δοθεί η δυνατότητα να κάνουν χρήση της πάγιας προκαταβολής του Προέδρου που τους αναλογεί, ενώ οι αποφάσεις τους δεν βρίσκουν ανταπόκριση στα όργανα των Δήμων. Πώς μπορούμε να μιλάμε για σύγχρονη αυτοδιοίκηση όταν το μόνο χρηματοδοτικό εργαλείο των Κοινοτήτων βασίζεται σε βασιλικό διάταγμα του 1959;

Ο Ευρωπαϊκός Χάρτης Τοπικής Αυτονομίας (Ν. 1850/1989) θέτει ως βάση του ότι «η άσκηση των δημοσίων αρμοδιοτήτων πρέπει, κατά τρόπο γενικό, να ανήκει κατά προτίμηση στις αρχές τις πιο πλησιέστερες στους πολίτες. Για την ανάθεση μιας αρμοδιότητας σε άλλη αρχή πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η ευρύτητα και η φύση του έργου και οι απαιτήσεις αποτελεσματικότητας και οικονομίας».

Το Κογκρέσο Τοπικών και Περιφερειακών Αρχών του Συμβουλίου της Ευρώπης στις Προτεραιότητες 2021 – 2025 συμπεριλαμβάνει στους στόχους του «τον επαναπροσανατολισμό των ψηφοφόρων σε ενδιαφέρουσες μορφές συμμετοχής στα κοινά όπως είναι τα δημοψηφίσματα σε τοπικό επίπεδο, ενώ μελετά τις συνθήκες ανεξαρτησίας των υποψηφιοτήτων που κατέρχονται σε τοπικές και περιφερειακές διαδικασίες». Επισημαίνει επίσης ότι «οι εθνικές κυβερνήσεις έχοντας επικυρώσει τον Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχουν ουσιαστικά αποδεχτεί τον ρόλο που παίζει η τοπική δημοκρατία στην οικοδόμηση πλουραλιστικών και ανοικτών κοινωνιών. Λόγω της εγγύτητας τους στον πολίτη οι τοπικές αρχές μπορούν να προωθήσουν την κοινωνική συνοχή και την αειφόρο τοπική ανάπτυξη καθώς και τη διάδραση και αλληλεξάρτηση μεταξύ πολιτών και δημοκρατικών θεσμών».

Με την παρούσα επιστολή απευθυνόμαστε ανοιχτά προς το Υπουργείο Εσωτερικών, την Κεντρική Ένωση Δήμων και την Επιτροπή για την «Μεταρρύθμιση και Ανασυγκρότηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και του Κράτους» και ζητούμε ισότιμη συμμετοχή στον διάλογο σε όλα τα επίπεδα ώστε να αναλυθούν όλα τα θέματα που αφορούν την λειτουργία των Κοινοτήτων.

24-1-2021

Εκ του Συμβουλίου Κοινότητας Μεσολογγίου


 

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ 11
ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΤΡΑΠΕΖΙΩΤΗ
ΔΙΚΗΓΟΡΟΥ & π. ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΘΕΣΤΙΕΩΝ
ΠΡΟΣ
ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥΣ ΤΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΓΡΙΝΙΟΥ

«ΕΝΩΘΕΙΤΕ ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΚΑΤΑΡΓΟΥΝΤΑΙ»

Ερημοτοπία. Ερημιά και εγκατάλειψη βιώνουν οι Κοινότητες του Δήμου Αγρινίου και σαν να μην έφθανε αυτό τώρα καταργείται η ξεχωριστή κάλπη για τις Κοινότητες. Τέλος το ξεχωριστό ψηφοδέλτιο με νομοσχέδιο, που έρχεται άμεσα στη Βουλή. «Τα κοινοτικά συμβούλια θα εκλέγονται σε ένα ψηφοδέλτιο..», σημείωσε ο νέος Υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης.
Είναι η ώρα να ανοίξει τώρα, με τη μορφή του κατεπείγοντος, η συζήτηση με τις λαϊκές συνελεύσεις για το μέλλον των Κοινοτήτων.
Είμαι βέβαιος ότι οι εκπρόσωποι των Κοινοτήτων, Πρόεδροι και Τοπικοί Σύμβουλοι, θα υψώσουν το ανάστημά τους και θα υπερασπιστούν την Αρχή της Τοπικής Αυτονομίας για να μην αφανιστούν τα χωριά μας.
Με την αγωνία των νομοθετικών αυτών εξελίξεων και υπό την σκιάν της απαξίωσης του θεσμού από τις δημοτικές αρχές, εκπρόσωποι 439 κοινοτήτων απευθύνουν επιστολή προς Υπουργείο και ΚΕΔΕ ζητώντας συμμετοχή στο διάλογο.

Η επιστολή:

«Η Κοινότητα αποτελεί διαχρονικό πυρήνα της ελληνικής κοινωνίας και θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ Βαθμού. Με βάση το άρθρο 1 παράγραφος 2 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (Ν.3463/2006) «οι Δήμοι και οι Κοινότητες συγκροτούν τους Οργανισμούς του Πρώτου Βαθμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης».

Οι Κοινότητες στην Ελλάδα αγγίζουν τον αριθμό των 6.135 με περίπου 20.000 αιρετούς Συμβούλους. Οι Κοινότητες αυτές εκπροσωπούν τα 2/3 του πληθυσμού της χώρας με το υπόλοιπο 1/3 να βρίσκεται στους μητροπολιτικούς Δήμους (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πειραιά). H πολυεπίπεδη και σύγχρονη διακυβέρνηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης η οποία προσανατολίζεται σε ισχυρές τοπικές κοινωνίες οφείλει να αφουγκραστεί την ελληνική πραγματικότητα. Σε όλη την επικράτεια τα Συμβούλια Κοινοτήτων είναι ο αιρετός θεσμός που βρίσκεται εγγύτερα στον πολίτη και την καθημερινότητα του. Οι Σύμβουλοι Κοινοτήτων μεριμνούν, προτείνουν, αξιοποιούν, παρέχουν εθελοντική εργασία, ενεργοποιούν τους συμπολίτες τους, κάνοντας πράξη την αποκέντρωση φροντίζοντας άμεσα και καθημερινά για την αξιοποίηση της υπαίθρου. Τα Συμβούλια Κοινότητας συνεργάζονται με τις Δημοτικές Αρχές για να δοθούν λύσεις στα προβλήματα, να ενισχυθούν οι υποδομές, να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη των πολιτών στο κράτος.

Η ύπαρξη ξεχωριστής κάλπης για την ανάδειξη των αιρετών των τοπικών Κοινοτήτων ενεργοποίησε μια νέα γενιά αυτοδιοικητικών που στόχο έχουν την εκπροσώπηση των συμφερόντων του τόπου τους, πέρα από κομματικές ή δημαρχοκεντρικές εξαρτήσεις. Πολίτες που δεν είχαν ασχοληθεί ποτέ με τα κοινά βρήκαν κίνητρο συγκροτώντας συνδυασμούς οι οποίοι αναδείχθηκαν από τους πολίτες και τώρα είναι στην ουσία “οι ομάδες εθελοντισμού” για τον τόπο τους, κινητοποιώντας ταυτόχρονα συμπολίτες και συγχωριανούς σε μια προσπάθεια βελτίωσης της επαρχίας και επαναφοράς του ενδιαφέροντος στην γειτονιά και την ουσία της καθημερινής ζωής.

Η Κοινότητα, ως αυτοδιοικητικός θεσμός και διοικητική διαίρεση μετά τον νόμο Ν. 4555/2018, αναφέρεται και συναντάται τόσο στα μεγάλα αστικά κέντρα (έδρες των Δήμων), όσο και σε μικρότερες πόλεις, κωμοπόλεις, χωριά. Οι Κοινότητες αποτελούν ενδοδημοτική αποκέντρωση, η οποία προκύπτει από γεωοικονομικές, κοινωνικές και συγκοινωνιακές συνθήκες της χώρας μας. Η παραχώρηση αποφασιστικών αρμοδιοτήτων στις Κοινότητες δεν δημιουργεί τρίτο βαθμό αυτοδιοίκησης, αντιθέτως ενισχύει την δημοκρατία φέρνοντας τις αποφάσεις στο εγγύτερο αιρετό σώμα, το οποίο για την εκτέλεση τους μπορεί και οφείλει να συνεπικουρείται από τους Δήμους και τις Περιφέρειες που ανήκει.

Αυτή την περίοδο γίνεται συζήτηση για το μέλλον της τοπικής αυτοδιοίκησης της χώρας, μια συζήτηση που οφείλει να βάλει στο τραπέζι την φωνή των Συμβουλίων Κοινότητας. Ήδη έχει περάσει ένας χρόνος εφαρμογής του Ν.4623/2019 που στόχο είχε την “κυβερνησιμότητα των ΟΤΑ”. Ο νόμος αυτός επηρέασε την λειτουργία των Συμβουλίων Κοινότητας καθοριστικά, αφαιρώντας κάθε αποφασιστική αρμοδιότητα, καθιστώντας τα Συμβούλια απλά γνωμοδοτικά όργανα, χωρίς ψήφο στην Οικονομική Επιτροπή και την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, χωρίς προϋπολογισμό. Σε πολλές Κοινότητες ακόμα και σήμερα δεν έχει δοθεί η δυνατότητα να κάνουν χρήση της πάγιας προκαταβολής του Προέδρου που τους αναλογεί, ενώ οι αποφάσεις τους δεν βρίσκουν ανταπόκριση στα όργανα των Δήμων. Πώς μπορούμε να μιλάμε για σύγχρονη αυτοδιοίκηση όταν το μόνο χρηματοδοτικό εργαλείο των Κοινοτήτων βασίζεται σε βασιλικό διάταγμα του 1959;

Ο Ευρωπαϊκός Χάρτης Τοπικής Αυτονομίας (Ν. 1850/1989) θέτει ως βάση του ότι «η άσκηση των δημοσίων αρμοδιοτήτων πρέπει, κατά τρόπο γενικό, να ανήκει κατά προτίμηση στις αρχές τις πιο πλησιέστερες στους πολίτες. Για την ανάθεση μιας αρμοδιότητας σε άλλη αρχή πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η ευρύτητα και η φύση του έργου και οι απαιτήσεις αποτελεσματικότητας και οικονομίας.»

Το Κογκρέσο Τοπικών και Περιφερειακών Αρχών του Συμβουλίου της Ευρώπης στις Προτεραιότητες 2021 – 2025 συμπεριλαμβάνει στους στόχους του «τον επαναπροσανατολισμό των ψηφοφόρων σε ενδιαφέρουσες μορφές συμμετοχής στα κοινά όπως είναι τα δημοψηφίσματα σε τοπικό επίπεδο, ενώ μελετά τις συνθήκες ανεξαρτησίας των υποψηφιοτήτων που κατέρχονται σε τοπικές και περιφερειακές διαδικασίες». Επισημαίνει επίσης ότι «οι εθνικές κυβερνήσεις έχοντας επικυρώσει τον Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχουν ουσιαστικά αποδεχτεί τον ρόλο που παίζει η τοπική δημοκρατία στην οικοδόμηση πλουραλιστικών και ανοικτών κοινωνιών. Λόγω της εγγύτητας τους στον πολίτη οι τοπικές αρχές μπορούν να προωθήσουν την κοινωνική συνοχή και την αειφόρο τοπική ανάπτυξη καθώς και τη διάδραση και αλληλεξάρτηση μεταξύ πολιτών και δημοκρατικών θεσμών».

Με την παρούσα επιστολή απευθυνόμαστε ανοιχτά προς το Υπουργείο Εσωτερικών, την Κεντρική Ένωση Δήμων και την Επιτροπή για την «Μεταρρύθμιση και Ανασυγκρότηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και του Κράτους» και ζητούμε την ισότιμη συμμετοχή στο διάλογο σε όλα τα επίπεδα (Επιτροπές του ΥΠ.ΕΣ, ΚΕΔΕ, ΠΕΔ, κλπ) ώστε να αναλυθούν όλα τα θέματα που αφορούν την λειτουργία των Κοινοτήτων».
Την επιστολή συνυπογράφουν 439 Κοινότητες από όλη την Ελληνική επικράτεια.

22-1-2021

Δημήτρης Τραπεζιώτης, τ.Δήμαρχος Θεστιέων

Για όσες Κοινότητες επιθυμούν μπορούν να συνυπογράψουν περαιτέρω στον σύνδεσμο: https://forms.gle/SHrNf4gi2bdUyUst8


Την κατάργηση της τρίτης κάλπης στις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2023, που αφορά στην εκλογή κοινοτικών συμβουλίων, ανεξάρτητων από τους συνδυασμούς για την εκλογή δημάρχου, εξήγγειλε ο υφυπουργός Εσωτερικών, Θ. Λιβάνιος κατά την συνδιάσκεψη των αυτοδιοικητικών Ηπείρου και Δυτικής Μακεδονίας.

Συγκεκριμένα, είπε ότι η προβλεπόμενη διοικητική δομή διαρθρώνεται σε Κεντρικό Κράτος, Περιφέρειες και Δήμους, άρα δεν προβλέπεται τέταρτος βαθμός διοίκησης, όπως αυτός προσδιορίζεται στον «Κλεισθένη» και αφορά στις Τοπικές Κοινότητες.

Παράλληλα, ο Θ. Λιβάνιος εξήγησε ότι οι κοινότητες, όπως και τα κοινοτικά συμβούλια θα παραμείνουν. Η εκλογή, όμως, των εκπροσώπων τους θα γίνεται με συνδυασμούς, που θα σχετίζονται με τους συνδυασμούς για την εκλογή δημάρχου. Ουσιαστικά, πρόκειται για επαναφορά των όσων ίσχυαν επί “Καλλικράτη”.

Προφανώς οι ανεξάρτητες Τοπικές Κοινότητες, που τόσο εποικοδομητικό ρόλο παίζουν στις τοπικές κοινωνίες, δεν είναι ούτε ελεγχόμενες, ούτε ανεκτές από το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας.
Έτσι αφού πρώτα τους στέρησαν τις πηγές εσόδων, τώρα καταργούν και την ανεξαρτησία τους.

29-11-2020

Δημοτικός συνδυασμός Ι.Π. Μεσολογγίου ‘Συμμαχία για το μέλλον’