c21

Τα Θεοφάνεια στη Ναύπακτο

Εορτάσθηκε η εορτή των Θεοφανείων στην Ναύπακτο, σύμφωνα με την απόφαση της Ιεράς Συνόδου, με την τήρηση όλων των υγιειονομικών μέτρων προστασίας από την πανδημία.

Ο Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ιερόθεος λειτούργησε στον Ιερό Ναό της Αγίας Παρασκευής Ναυπάκτου, τον μεγαλύτερο Ναό της Ιεράς Μητροπόλεως, με τον προβλεπόμενο αριθμό των 25 πιστών, και με αναμετάδοση από την τηλεόραση και το διαδίκτυο. Στο τέλος της θείας Λειτουργίας ο Σεβασμιώτατος τέλεσε τον Μέγα Αγιασμό. Στο κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος κ. Ιερόθεος ανέλυσε την φράση «η της Τριάδος εφανερώθη προσκύνησις».

Κατ’ αρχάς είπε ότι ο δικός μας Θεός είναι Τριαδικός, Πατήρ, Υιός και Άγιον Πνεύμα, δεν είναι ούτε το Δωδεκάθεο του Ολύμπου, ούτε το ανώτατο ον της πλατωνικής ή και της νεώτερης φιλοσοφίας, δεν είναι ένα απρόσωπο ον, που απλώς διευθύνει τον κόσμο, αλλά είναι προσωπικός Θεός, που ενδιαφέρεται για τον άνθρωπο, έχει αγάπη και μάλιστα ενσαρκώθηκε από αγάπη για τον άνθρωπο.

Έπειτα είπε ότι ο Θεός φανερώθηκε, αποκαλύφθηκε στον άνθρωπο. Αυτό είναι μωρία και ανοησία για την αρχαία φιλοσοφία, αφού κατά την φιλοσοφία ο Θεός δεν κινείται, είναι ακίνητος στην ευδαιμονία Του, είναι το πρώτον ακίνητον κινούν. Ο Θεός κατά την φιλοσοφία είναι μόνον αντικείμενο συλλογικής διεργασίας και μερικοί με την ενόραση μπορεί να φθάσουν στην σύλληψη του ανωτάτου όντος. Όμως, για την Ορθόδοξη Εκκλησία ο Θεός αποκαλύπτεται, φανερώνεται στον άνθρωπο και κοινωνεί μαζί του.

Κατέληξε δε λέγοντας ότι κατά την Ορθόδοξη Εκκλησία, όπως το εκφράζει ο άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής, ακολουθώντας τον άγιο Διονύσιο τον Αρεοπαγίτη, ο Θεός είναι έρως και εραστόν, και ως έρως κινείται προς τον άνθρωπο και ως εραστόν ελκύει προς τον εαυτό Του τα δεκτικά του έρωτος. Αυτό φανερώνει η εορτή των Θεοφανείων, που δεν την καταλαβαίνουν όσοι έχουν μια αντίληψη περί Θεού απρόσωπου, απλώς οντολογική. Αυτό σημαίνει «η της Τριάδος εφανερώθη προσκύνησις». Μέσα στην Εκκλησία βιώνουμε αυτό το μυστήριο του Θεού και έτσι καταλαβαίνουμε και το μυστήριο του ανθρώπου, διαφορετικά είναι ακατανόητο και το μυστήριο του ανθρώπου.

Μετά την Ακολουθία του Μεγάλου Αγιασμού, ο Σεβασμιώτατος τόνισε ότι την σημερινή ημέρα πολλοί εύχονται «να μας φωτίση ο Θεός», αλλά εννοούν έναν Θεό απρόσωπο. Όπως είπε ένας ευλαβέστατος Ιερομόναχος που γεννήθηκε και έζησε στην Ευρώπη, η σύγχρονη Ευρώπη είναι μεταχριστιανική, στην οποία ζούν Χριστιανοί, πρώην Χριστιανοί και μη Χριστιανοί. Αυτό συμβαίνει και στην Χώρα μας, που ανήκει στην Ευρώπη. Γι’ αυτό καλούμαστε να γίνουμε πραγματικοί Χριστιανοί.

Επίσης, επήνεσε τους Χριστιανούς της Μητροπόλεως Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου που τηρούν όλα τα μέτρα για την προστασία από την ασθένεια covid-19, και τόνισε με έμφαση ότι από την πείρα που έχει από το πρώτο κύμα της πανδημίας κατά το οποίο ήταν εκπρόσωπος Τύπου της Εκκλησίας, και το δεύτερο κύμα της πανδημίας, που πρώτος εμβολιάσθηκε, η Εκκλησία δεν ευθύνεται για την μετάδοση του ιού, διότι οι Χριστιανοί, όπως το γνωρίζει από το ποίμνιό του, είναι υπάκουοι και ευάγωγοι. Ευχήθηκε δε τα δέοντα για την εορτή των Θεοφανείων.