c8

Εορτασμός της Υπαπαντής στη Ναύπακτο

Την Κυριακή 2 Φεβρουαρίου 2020, γιορτή της Υπαπαντής του Χριστού, ο Σύνδεσμος Αγάπης του Ι. Ν. Αγίου Δημητρίου Ναυπάκτου, τιμώντας στο πρόσωπο της Παναγίας την «Μητέρα», πραγματοποίησε τις εξής εκδηλώσεις:

1.Το πρωί, στον Ι.Ν. Αγίου Δημητρίου, τελέσθηκε Αρχιερατική θεία Λειτουργία και Αρτοκλασία υπέρ των μελών του Συνδέσμου Αγάπης. Ακολούθησε μικρή δεξίωση.

2.Το απόγευμα στις 6μ.μ. πραγματοποιήθηκε εκδήλωση, στην οποία κατ’ αρχήν ανακοινώθηκε ο οικονομικός απολογισμός του Συνδέσμου Αγάπης για το έτος 2019 και κατόπιν ο Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεώς μας, π. Καλλίνικος Γεωργάτος, ανέπτυξε το θέμα: «Ο σύγχρονος πειρασμός: Θρησκεύω, αλλά δεν εκκλησιάζομαι». Στην εκδήλωση αυτή ήταν παρόντες ο Σεβ. Μητροπολίτης μας κ. Ιερόθεος, ο Δήμαρχος Ναυπακτίας κ. Βασίλειος Γκίζας, ο Αντιδήμαρχος κ. Ζ. Χοχτούλας, πολλοί ιερείς και πλήθος ενοριτών.

Ο π. Καλλίνικος στην αρχή της ομιλίας του αναφέρθηκε στο γεγονός της Υπαπαντής του Κυρίου, που έγινε σε εφαρμογή της εντολής του Θεού στον Μωϋσή μετά την δέκατη πληγή κατά του Φαραώ. Η εντολή του Θεού για ανάμνηση της λυτρώσεως του Ισραήλ με την αφιέρωση των πρωτότοκων αρσενικών παιδιών τους στον Ναό είχε και προφητικό χαρακτήρα και παιδαγωγικό. Την περίοδο της Εκκλησίας ο σαραντισμός των παιδιών γίνεται κατά μίμηση της Υπαπαντής και έχει έντονο παιδαγωγικό χαρακτήρα. Ο ομιλητής χαρακτήρισε την πράξη του Σαραντισμού ως πρώτη ημέρα στο σχολείο, ενώ την Εκκλησία την χαρακτήρισε, σύμφωνα με τον άγιο Ιωάννη της Κρονστάνδης ως Σχολείο της ζωής και της λατρείας. Στην συνέχεια μίλησε για την Εκκλησία ως Σχολείο που έχει την φιλοσοφία της παιδείας του, ήτοι την θεολογία και τον σκοπό του, που είναι η αγιότητα, το καθ’ ομοίωσιν και τα μαθήματα διαρκούν σε όλη την ζωή μας. Ανάλυσε δε από άποψη της νηπτικής θεολογίας πως ενεργεί στην καθημερινότητα του ανθρώπου η φιλοσοφία-θεολογία της παιδείας. Το σχολείο της Εκκλησίας μαθαίνει πολλά μαθήματα στον άνθρωπο, πάντα με προσανατολισμό στον βασικό του σκοπό, μαθήματα που έχουν να κάνουν με τις θεμελιώδεις ανάγκες και αναζητήσεις του ανθρώπου, όχι μόνον ως προσμονή αλλά και σε επίπεδο καθημερινότητας. Επίσης μίλησε αναγωγικά και για όλα τα άλλα στοιχεία που καθιστούν την Εκκλησία ως πεδίο μάθησης, ως σχολείο ζωής. Τόνισε δε ότι όταν ένας άνθρωπος ή μια οικογένεια έχουν σαφή και σταθερή άποψη για την φιλοσοφία της παιδείας – θεολογία που θέλουν να λάβουν οι ίδιοι και τα παιδιά τους, τότε προχωρούν σταθερά και συνειδητά προς τον εκκλησιασμό τους, χωρίς δισταγμούς.

Στην συνέχεια ο ομιλητής ανέπτυξε το δεύτερο μέρος της ομιλίας του που ήταν αναφορά στα εμπόδια που εμποδίζουν τον άνθρωπο να εκκλησιάζεται, και εκφράζονται συνοπτικά με την φράση: θρησκεύω αλλά δεν εκκλησιάζομαι. Οι άνθρωποι προβάλλουν πολλούς λόγους να μην εκκλησιάζονται. Χώρισε τους λόγους σε ιστορικούς-φιλοσοφικούς, και σε λόγους προσωπικής αμέλειας. Είπε ότι η πρώτη κατηγορία –ανέφερε τέτοιους συγκεκριμένους λόγους– σχετίζονται άμεσα με την ιστορική και φιλοσοφική παρεκτροπή του Χριστιανισμού της Δύσεως κάτω από την εκμετάλλευση της Εκκλησίας από την Φεουδαρχία και την αντίδραση στην Φεουδαρχία και τον σχολαστικισμό από τον Διαφωτισμό. Δεν έχουν σχέση με την Ορθόδοξη Εκκλησία, αλλά την επηρεάζουν λόγω του εξευρωπαισμού της νεοελληνικής κοινωνίας και της παγκοσμιοποίησης που δημιουργούν σύγχυση και στα ιστορικά και θεολογικά δεδομένα. Οι λόγοι προσωπικής αμέλειας είναι πολλοί και χαρακτηρίζονται με πολλές φράσεις της καθομιλουμένης, και ανέφερε αρκετές από αυτές.

Ως συμπέρασμα και ως πρόταση ο ομιλητής ανέφερε στοιχεία από ένα «προφητικό» όπως το χαρακτήρισε κείμενο του Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου που το έχει δημοσιεύσει ήδη το 1992, που προλέγει την κατάσταση της Εκκλησίας και της κοινωνίας στην Ελλάδα στις αρχές του 21ου αιώνα, αλλά και δίνει προτάσεις αντιμετωπίσεως των προβλημάτων, και ως προς τον εκκλησιασμό.

Στη συνέχεια διατυπώθηκαν αρκετές ερωτήσεις, στις οποίες απάντησε ο π. Καλλίνικος με την βοήθεια του εμπεριστατωμένου πνευματικού λόγου του Σεβασμιωτάτου, ο οποίος και έκλεισε το θέμα ευχαριστώντας τον ομιλητή, τους συντελεστές και το ακροατήριο.

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με την καθιερωμένη δεξίωση εκ μέρους των κυριών του Συνδέσμου Αγάπης.